Un viatge a les antigues civilitzacions amb ulleres matemàtiques

A primer d’ESO durant el primer trimestre estudiarem les antigues civilitzacions: la prehistòria, l’Antic Egipte, Grècia i Roma, però el nostre viatge també es va iniciar en l’àrea de Matemàtiques i tot just aquestes setmanes hem arribat al final del nostre trajecte.

Durant la unitat didàctica de les antigues civilitzacions ens hem preguntat: sabien sumar els homes i les dones de la prehistòria?, estudiant l’os d’Ishango, el primer indici de numeració que data de fa 40.000 anys, després hem treballat la numeració Sumer, com sumaven a les primeres ciutats estat? el que ens ha permès repassar l’operativitat bàsica dels nombres naturals, i a Egipte?, com es mesurava a l’antic Egipte? després d’operar en nombres egipcis hem mesurat com ho feien els egipcis amb el colze del faraó, obtenint la mitjana del colze de la classe i mesurant l’àrea del pati en metres quadrats i en colzes quadrats, també hem estudiat Thales i hem viatjat a Grècia per estudiar el Garbell d’Eratòstenes, els nombres primers i els criteris de divisibilitat, a Roma ens hem parat per repassar els nombres romans i finalment ens hem trobat el dit de l’estàtua de l’Emperador August, la que fou l’estàtua més gran de l’Antiga roma, i ens hem preguntat si el dit feia 7 cm, quan feia l’estàtua sencera?, aquesta pregunta investigable ha donat lloc a la creació d’un vídeo que presentarem al videomat.

Sense dubte, el viatge ha estat molt llarg, però hem après que les matemàtiques han de dir i diuen molt en la història de les antigues civilitzacions i en la història de la humanitat.