Open Arms al Bitàcola

 

EL darrer dimarts 19 d’octubre, tinguérem la sort de comptar amb la presència de la companya d’Open Arms, Patrícia Marin Gay, que vingué a fer-nos una xerrada informativa sobre qui són i que fan. 

Aquesta activitat està vinculada al primer Itinerari Personal que estan fent els alumnes de 4t, dintre de l’especialitat de Ciències Socials, anomenat Refugiades. Aquí estem estudiant els moviments migratoris, els murs, tant arreu del món com al llarg de la història, les zones de conflicte i les causes i conseqüències d’aquests moviments. Tot i ser qualificats de moviments migratoris, aquest fenomen respon a un moviment forçat de milers de persones, que s’ha vist molt incrementat en les primes dècades del segle XXI a causa dels conflictes, estructurals i conjunturals, en els països subdesenvolupats, però també degut a una recent onada de líders polítics que difonen discursos xenòfobs, i a les polítiques contradictòries d’entitats com la Unió Europea, que tot i defendre els drets humans, mantenen una actitud defensiva pel que fa a la circulació de persones. 

La xerrada començà amb una part introductòria, on Patrícia ha feu un repàs a la història i l’activitat d’Open Arms, i posteriorment, ens ficà diversos testimonis per fer-nos sentir les dramàtiques històries que porten endins aquestes persones. Finalment, han sorgit algunes preguntes fruit de les inquietuds de l’alumnat, cap aquestes qüestions tan actuals i a la vegada complexes. 

Des del Bitàcola, considerem que l’educació no pot ser un ximple calaix del qual extraure elements per ensenyar als alumnes, sinó més bé, una eina de transformació social, aprofundint amb aquests programes en un model cívic basat en el respecte, la llibertat i la tolerància, és a dir, en la democràcia. Per això, defensem iniciatives com la xerrada d’Open Arms, perquè sentim que l’educació ha de mantenir el vincle en la societat i volem que l’alumnat tingui tants referents com sigui possible, perquè els resulti més fàcil comprendre el món del que formen part, i per tant, puguin prendre decisions més encertades envers la realitat que els envolta.