Celebrem el Dia de la Dona, encàrrec de l’EX Feminisme al Bitàcola

El 8 de març vam celebrar el Dia de la Dona a l’institut Bitàcola. Aquesta celebració era un dels encàrrecs de l’Espai en Xarxa Feminisme al Bitàcola. Per tant, els nois i les noies de 3r C vam dissenyar, organitzar i dinamitzar totes les activitats relacionades en aquesta celebració (veure tríptic memòria EX Feminisme al Bitàcola)

Tot l’alumnat del Bitàcola va gaudir de les següents activitats:

• Feminisme al Bitàcola. Aquesta activitat estava dividida en tres parts. Primer l’alumnat va veure un vídeo que havien fet l’alumnat de 3rC on explicaven totes les activitats que farien al llarg del dia. La segona part consistia en realitzar la lectura o l’oratòria del manifest del 8 de març. I, finalment, l’alumnat havia de veure un vídeo d’una noia que expressaven frases que escoltaven les dones al llarg de la seva vida. Tot seguit, cada alumne/a havia de realitzar la rutina Què veig, Què penso, Què em pregunto en un Jamboard.
  • Muts i a la gàbia? Per dur a terme aquesta activitat cada alumne/a va utilitzar una mascareta de color lila, retolador (negre i lila) i una cartulina (lila i negra). L’activitat consistia en fer un dibuix o escriure alguna frase reivindicativa a la mascareta. El dibuix o la frase havia d’estar relacionada amb el feminisme. Després les mascaretes es van enganxar a les cartolines i cada alumne/a va posar el seu nom. Ara totes les creacions artístiques estan exposades en els passadissos de l’institut. Tot un goig!
  • Patis CoEducActius. A l’hora del pati els alumnes de 3rC estaven repartits com a monitors i monitores de diferents tallers. El pavelló es va separar en quatre parts. Cadascuna per un nivell d’ESO. Cada nivell disposava de sis tallers: 1) Taller lectura feminista, 2) Taller pintaungles, 3) Taller maquillatge, 4) Taller jocs de taula, 5) Taller de polseres i  6) Taller Apunta’t a l’Assemblea Feminista del Bitàcola
  • Activa’t pel feminisme. Aquesta va ser l’activitat esportiva de la jornada. El pavelló estava dividida en tres parts. Els diferents nivells de l’ESO tenien una hora destinada al pavelló. El primer espai estava destinat a aprendre el ball de la cançó “I tu, sols tu” de Diluvi. El  següent espai estava destinat amb el joc Feminisme/Masclisme. Aquest joc tenia la finalitat de desmuntar discursos d’odi cap a les dones. I, finalment, en la darrera part del pavelló, es realitzava el joc “Dones rellevants”, la versió feminista del joc robacons.
  • Estereotips de gènere. Aquesta activitat estava dividida en dues parts. En la primera part, cada grup-taula rebia una fitxa on hi havia una fotografia d’un nadó i el seu nom corresponent. L’alumnat havia de decidir com vestiria, quines activitats extraescolars faria, etc. L’objectiu era treballar els estereotips i rols de gènere. Tot seguit, es finalitzava l’activitat amb la realització d’un kahoot sobre la reflexió feta a classe.
  • Cançons d’amor de… En aquesta darrera activitat tota la classe havia d’escoltar deu cançons suposadament d’amor. L’objectiu era analitzar en clau feminista la lletra de les cançons:. Després d’escoltar-les totes havien de relacionar cada cançó amb un dels següents conceptes: autoestima, dependència, obsessió, possessió, gelosia, assetjament, estima, tendresa, control i autonomia.

En aquesta diada també vàrem fer la lectura del manifest a l’Ajuntament de Barberà. La Leyre Hernández Luque va ser l’encarregada de representar l’Institut Bitàcola en la lectura col·lectiva del manifest feminista institucional llegit a la sala de plens de l’Ajuntament. Va ser la primera vegada que tots els centres de secundària de Barberà del Vallès vàrem fer un acte conjunt feminista. Creiem que és el primer pas per a poder fer xarxa i demostrar que Barberà del Vallès és una ciutat feminista!

Notícia realitzada amb l’ajuda de la Judith Baena Pérez  (alumna de 3r C)

(Bon propòsit)