Cartoneras: cap a un nou concepte de llibre.

Aquest IP està dedicat a un dels millors invents de la humanitat: el llibre. Respecte a això, en aquest trimestre vam fer una doble proposta molt innovadora. En la primera part del curs, vam conèixer la història del llibre aprenent tres de les tècniques d’escriptura i difusió del coneixement més utilitzades al llarg de la història: el papir, el manuscrit i la xilografia. En canvi, en la segona part del curs, ens hem aproximat al projecte CARTONERAS. Es tracta d’una iniciativa que en temps de crisi a Argentina va possibilitar que la gent afectada greument per la crisi pogués accedir a la lectura i que les escriptores menys reconegudes tinguessin la possibilitat de publicar-los. Aquest projecte es va difondre en tota Llatinoamèrica i va arribar fins al barri Gòtic de Barcelona. Aquí va néixer en 2013 la Verònica Cartonera, una petita editorial que reivindica la idea d’escriure, maquetar i crear llibres de forma artesanal, aprofitant cartó reutilitzat fins a Europa i també en el Barri Gòtic on va néixer la Verònica Cartonera.

Durant els tres tallers l’alumnat es va organitzar en sis grups, dos per cada tècnica. Cadascun d’ells va tenir la possibilitat no sols de conèixer les tècniques i els materials originals utilitzats al llarg de la història, sinó també d’adaptar i experimentar la seva reproducció contemporània utilitzant materials nous. En el cas de la tècnica egípcia, els petits artesans van escriure els textos «Bitàcola» i «junts anem més lluny” en símbols jeroglífics reproduïts sobre un papir fet amb gases i cartó.

En el taller del manuscrit, l’alumnat va crear amb paper d’aquarel·la i cafè un suport molt semblant al pergamí medieval. Aquest es va aprofitar per crear precioses il·lustracions, motius geomètrics embellits amb detalls platejats i daurats i cridaneres tipografies de l’edat mitjana.

Pel que fa el taller de la xilografía, l’alumnat va a coneixer practicament la antigua técnica de gravat sobre fusta utilitzant unes planxes de linóleum. A partir d’aquestes va realitzar una impresió del logo de la ciutat de Barbarà del Valles i una representació de Sant Jordi.

Finalment, gracies al coneixement apres i les competencies assolides durants els tallers, l’alumnat ha tingut la possibilitat de participar colaborativament a la creació d’un llibre a partir de material reciclat. Aquí us presentem: Histories de millenials en temps de Covid.