La Diabetis com a excusa per aprendre l’aparell digestiu, els nutrients i allò de la dieta equilibrada

El temari de Biologia es pot fer feixuc si mirem la densitat de nous conceptes, el glossari nou i la relació entre idees abstractes i perdem de vista que estem estudiant allò tan concret com és el cos que habitem. Una de les dificultats en l’aprenentatge de les ciències és el domini d’un nou vocabulari tan poc comú en el dia a dia. Per tal de  no perdre’ns en  el camí, aquest trimestre alguns grups ens hem apropat al currículum de Biologia partint d’un problema de salut d’abast mundial com és la Diabetis.

La Diabetis és una malaltia que es considera una pandèmia mundial pel percentatge de persones afectades. A les hores de Biologia vam estudiar la simptomatologia per entendre les causes, però sobretot com arriba la glucosa a la sang (al final la Diabetis és un excés de glucosa a la sang). I si n’hi ha a la sang és perquè els aliments la tenen i s’obté en el procés digestiu. És una molècula essencial per obtenir energia per a totes les activitats vitals. Així, la Diabetis ha estat l’excusa per estudiar l’aparell digestiu (anatomia i fisiologia), però també per aprendre a mirar les etiquetes dels aliments o per saber com, al laboratori, podem saber si un suc de taronja té més o menys glucosa (bé, en  realitat es trenca la molècula de sacarosa… però no ens compliquem), si és de compra o natural, o si un pernil dolç porta midó, o la diferència entre pernil dolç i “fiambre”… i quins aliments ha de preferir una persona diabètica.

A més, vam recuperar conceptes de la unitat anterior per entendre com les cèl·lules mare poden ser un tractament de la Diabetis en alguns casos i vam deixar caure el concepte de “transgènic” per explicar com es produeix insulina actualment. Realment, si heu estat atents, heu après un munt! Ara… caldrà saber, fer i practicar una dieta equilibrada… Però també tenir una vida activa. Ja ens ajudarà el professor d’Educació Física!

Isabel Mendes i Laura Belliure. Departament de Ciències Naturals.