XIV Fòrum Trics

El passat dia 16 d’abril els alumnes de 1r de Batxillerat vam assistir al XIV Fòrum TRiCS. De manera resumida, consisteix en la presentació d’un conjunt de Treballs de Recerca d’alumnes de 2n de Batxillerat, que els de 1r de Batxillerat podem veure. El seu objectiu és obtenir idees i animar-nos a fer el nostre propi treball.

Degut a la pandèmia del Covid-19, els treballs es van emetre en directe en diferents videoconferències dividides pel conjunt Humanitats, Ciències Socials i Arts; i el conjunt Ciències i Tecnologia. Dins d’aquestes, s’havia d’assistir a una de les sales. Com que podríem sobrecarregar la xarxa, ho havíem de veure en grups però, si volíem veure alguna en especial, també ens era permès. A més a més, podíem interactuar amb els ponents i exposar dubtes si en teníem.

Assistir-hi ens va ajudar a millorar els nostres coneixements sobre el que suposa fer aquest treball, a agafar idees útils per al nostre tema i a detectar errors que podríem cometre. En general, també coincidim en que segurament hagués estat millor veure-ho presencialment, i no tenir alguns problemes de connexió i àudio que vam tenir, però entenem que degut a la situació actual no es podia fer d’una altra manera millor que aquesta.

Helena Oncins, 1r de BAT.

Sant Jordi llueix

Divendres 23 d’abril els astres es van conjurar perquè el conjunt de la població catalana pogués celebrar la seva diada, la diada de Sant Jordi, un dia en què els carrers de tots els pobles i ciutats s’engalanen de llibres i flors; és a dir, de cultura i d’amor.

I el nostre institut, tot i els temps que corren, també va voler afegir-se a la festa. Per això el departament de català va organitzar un concurs de microrelats tant per a alumnes com per a professors. Els millors microrelats es van exposar al vestíbul del centre i gràcies a l’ajuda del departament de visual i plàstica es va incloure una il·lustració (creada pels alumnes de 4t d’ESO) a cada relat.

D’entre aquests microcontes seleccionats se’n van escollir tres, que van resultar els guanyadors del concurs, als quals se’ls va atorgar un premi a l’hora de l’esbarjo. Va ser una entrega de premis íntima, només amb els guanyadors. En acabar, la festa va continuar una estona més (ja que el pati es va allargar) i els docents que ho van desitjar, van poder recitar poesia del seu poeta preferit.

En definitiva, un Sant Jordi especial i emotiu ja que hem de recordar que l’any anterior estàvem tots confinats a casa per culpa d’un drac realment malvat.

Montse Marcè, coordinadora LIC.

Periodistas por un día

Los alumnos de 2º de ESO han realizado una actividad en clase dentro de la asignatura de Lengua castellana donde por unos momentos se han puesto en la piel de sus personajes favoritos y han realizado unas entrevistas muy interesantes.
Con esta actividad han trabajado diversos aspectos: en primer lugar, han tenido que documentarse sobre el personaje a entrevistar. En segundo lugar, han trabajado la expresión escrita mientras preparaban la entrevista, y una vez terminada, han realizado una exposición oral en clase, trabajando así la expresión oral, sin olvidar también el trabajo cooperativo que ha hecho que la actividad haya resultado muy gratificante.
¡Muy buen trabajo, enhorabuena!

Empar Prieto. Profesora de Lengua castellana.

Creant vocacions científiques

L’institut Vila-seca ha tornat a oferir el curs extralectiu STEM als nostres alumnes. La iniciativa té com a objectiu fomentar vocacions científiques entre l’alumnat de secundària. Hi  participen una quinzena d’alumnes de 3r D. Es realitza cada dimecres de 15:45 a 17:15 hores als laboratoris del nostre centre.

Aquest any no s’ha pogut oferir la iniciativa a tots els estudiants ja que a causa de la pandèmia només es poden fer activitats extraescolars en grups bombolla.

Bàsicament es pretén motivar als alumnes a través de la realització d’experiments guiats per dos estudiants de doctorat de la Universitat Rovira i Virgili.

La ciència apresa de forma pràctica és, sens dubte, la millor manera de treballar la motivació per la vocació científica.

Mosquis. Redacció.

Alumnos motivados por la poesía

Un año más, el Departamento de Lengua castellana y literatura ha celebrado el Día Mundial de la Poesía (21 de marzo) con los alumnos del centro. La actividad se llevó a cabo con los alumnos de la ESO y les resultó original y motivadora. A través de unos objetos encerrados en unos botes de cristal numerados, ellos debían relacionar una poesía con el objeto adecuado. De este modo, conseguimos que los estudiantes leyeran poesía y debatieran sobre este género literario.

Montse Marsal. Departament de Castellà.

El grup de millora del centre comença a caminar

El dimecres 13 de març va tenir lloc la primera reunió del grup de millora de l’institut. Aquest grup de docents pretén buscar un espai per a reflexionar sobre com ensenyem i quines pràctiques podem introduir per tal de millorar l’assoliment de les competències dels nostres alumnes.

La reunió va començar amb una exposició per part del professor Germán Gil dels punts de partida d’aquest grup de treball.

Després es va obrir el torn de reflexions i de debat. Hi va haver moments també per a certes preguntes incòmodes que s’han d’analitzar per avançar en la millora de la qualitat educativa.

La recepció d’aquesta iniciativa per part dels professors va ser molt positiva. Es respirava un ambient de col·laboració i d’enriquiment mutu per intentar donar respostes a desafiaments que de vegades en el dia a dia no es perceben i/o no es poden tractar.

Aquest ha estat un primer pas que tindrà continuïtat. De ben segur que a  mig termini els debats es concretaran en accions que, en definitiva, intentaran aconseguir que els nostres alumnes surtin més ben  preparats i més competents de les nostres aules.

Mosquis. Redacció

Dissecció de cor i pulmons

Durant aquestes últimes setmanes tots els grups de 3r d’ESO han estat realitzant una pràctica de laboratori dins la matèria de Biologia i Geologia. Aquesta pràctica consisteix a disseccionar un cor i uns pulmons de porc, que són molt semblants als nostres, per tal d’observar la seva anatomia.

Gràcies a aquesta pràctica vam poder observar i localitzar l’estructura i l’anatomia per poder arribar a comprendre millor el funcionament del nostre sistema circulatori i respiratori; vam poder localitzar la tràquea, l’esòfag, els bronquis, i dins dels pulmons les subdivisions del bronquis. Per la part de l’aparell circulatori vam observar tot el cor i vam localitzar parts com la vena aorta, l’aurícula dreta, el ventricle dret, aurícula esquerra o el ventricle esquerre.

Trobo que va ser una pràctica molt interessant i educativa, amb la qual vam arribar a comprendre millor el funcionament i l’estudi del cos humà i les seves parts.

Dídac Carril. 3r ESO A

Més Servei Comunitari… 

Al febrer vam començar el projecte més entranyable de tots els que hem previst en el marc del Servei Comunitari per aquest curs: el que es duu a terme en col·laboració amb la Residència Vila-seca. Un total de 22 nois i noies del nostre institut participen en videotrucades amb avis i àvies del municipi. Joves i grans estan gaudint, i molt, d’aquestes trobades virtuals en què uns i altres comparteixen les seves vivències i les seves visions particulars del món.

Tot plegat, una lliçó de vida pel nostre alumnat. Molts expliquen amb els ulls plens d’emoció que l’experiència viscuda els ha enriquit molt, i alguns d’ells han arribat a establir un vincle tan fort amb els seus “avis virtuals” que han demanat fer una trobada presencial amb els avis quan la pandèmia ho permeti. Pel que fa als residents, tots es mostren enormement satisfets amb el projecte i esperen impacients que arribin els dimarts i els dijous per a poder compartir una estona amb els seus “néts postissos”, com els anomena carinyosament una de les àvies participants.

Són moltes les virtuts de l’intercanvi generacional: d’una banda, és un instrument potent per mirar de combatre el risc d’exclusió social del col·lectiu de gent gran; d’una altra, pot esdevenir una eina molt útil que ajudi els joves a valorar el que tenen i a relativitzar petits problemes que, sovint, els desborden i no poden manegar.

Moltes gràcies a tothom que ha participat o està participant en el projecte per la vostra il·lusió i el vostre amor!

Raquel Gancholas Aranda, Servei Comunitari

Proyecto internacional eTwinning

El pasado jueves 25 de febrero, los alumnos de 1 de Bat-B trabajando en el proyecto internacional eTwinning “Y si fueras tú”, llevaron a cabo unas videoconferencias europeas, para seguir trabajando en ello. Éstas fueron moderadas por diversos profesores del proyecto.

Este es otro modo de trabajar colaborativamente, pero esta vez con nuestros socios alemanes, italianos, franceses, portugueses y nuestros vecinos pamploneses. Ahora ya entramos en la recta final, para elaborar los productos de sus trabajos en los que reflejarán todas sus conclusiones. (Dep de Lengua castellana y Literatura)

Montse Marsal

Participació d’escriptors novells al concurs que organitza Coca-Cola

Cèlia Luque (2n ESO), Lucía Angulo i Dídac Carril (3r ESO) han estat els joves escriptors de l’institut vila-seca seleccionats per a participar al concurs que cada any organitza l’empresa Coca-cola. En condicions de no pandèmia el certamen s’hagués celebrat a Tarragona el primer dissabte de març de forma presencial, però donades les circumstàncies actuals el concurs s’ha realitzat de manera telemàtica.

És per aquest motiu que la prova es va dur a terme el divendres 5 de març. Durant dues hores els nostres alumnes van haver d’escriure un relat en català partint d’un estímul donat en les mateixes bases del concurs. La biblioteca del centre es va blindar perquè els joves poguessin exprimir al màxim la seva imaginació i creessin un relat que esperem que els porti directament al premi final.

Que tingueu molta sort!

Montse Marcè, coordinadora LIC

Sois prudent et tu deviendras grand!

Les élèves de 3ème année de français ont travaillé en classe les normes de circulation. Ils ont réalisé des posters pour donner des conseils et sensibiliser les gens de l’importance de respecter les règles quand on circule à vélo, en voiture ou à pied…peu importe !

Nous avons fait des votations en classe et voici les meilleures affiches.

Rosa Blaya. Professeur de Français

Arc de Sant Martí de colors. La densitat

Alguns alumnes de segon s’han apropat al concepte de “densitat” d’una forma divertida i activa amb la preparació de diferents solucions d’aigua i de sucre. Han observat que com més gran és la concentració de sucre, més densa és la solució. Després hi han donat color amb colorants alimentaris i han acabat abocant les solucions en una proveta en ordre de més densitat a menys.

Aquesta és una forma sorprenent i vistosa que els alumnes comprenguin que els cossos més densos s’enfonsen en substàncies menys denses. La professora Lidia Ramón està molt contenta de l’experiència i s’alegra de la resposta positiva dels alumnes que li pregunten quan entren al  laboratori: “Profe, farem avui la pràctica dels colors?” No hi ha dubte que la física i la química “entren” millor quan et mulles les mans al laboratori.

Mosquis. Redacció

Carnaval en temps de pandèmia

El nostre institut té un afecte especial al dia de carnaval. Cada any, al febrer, veiem disfresses pels diferents espais del centre.

Enguany, direcció ha donat permís perquè els alumnes vinguin disfressats el 12 de febrer. Aquest divendres vam veure força alumnat vestit amb pijames multicolors i altres propostes: personatges de televisió, de pel·lícules o protagonistes d’animes es van passejar pel recinte.

El professorat també va posar la seva nota de color i un animat grup de docents va acudir al centre vestits d’indis, Pikachus, un felina Cat Woman, un original soldat de plàstic de Toy Story i fins i tot un troopper de Star Wars que es va dedicar a anar per les aules acompanyat d’alumnes de tercer per tal de detenir aquells estudiants que no es portaven bé a classe. Tot en nom de l’imperi de l’educació, és clar.

La pandèmia ens va robar el carnaval als carrers però no va aconseguir fer-ho als passadissos de l’institut.

Mosquis. Redacció

Curs de formació Moodle per al professorat de l’institut

Les mesures contra la propagació de la Covid han fet que durant aquest curs s’hagin hagut de confinar diferents grups d’alumnes que han de realitzar classes virtuals amb els seus professors i professores. La possibilitat d’un confinament total, com al març, també preocupa els membres de la comunitat educativa. Per aquest motiu, entre el professorat va sorgir la necessitat de formar-se en la utilització del Moodle. Aquesta és una plataforma molt coneguda  que ofereix moltes possibilitats per a realitzar cursos en format telemàtic: des de penjar materials de forma interactiva fins a realitzar qüestionaris autoavaluables.

En coordinació amb el centre de recursos pedagògics del Tarragonès s’ha organitzat un curs de formació de 16 hores impartit pel professor del centre Andreu Faro. Al curs s’hi han inscrit 34 professors del nostre institut, la meitat del claustre, tot un èxit.

Per tal de facilitar el seguiment de les vuit sessions i que cada docent adeqüi la seva dedicació en funció de la seva disponibilitat, el curs s’ha muntat a través d’uns vídeo tutorials pràctics de cada tema. També unes tasques que els professors han de realitzar per posar en pràctica els aprenentatges.

Per ara, la rebuda ha estat molt bona i els docents manifesten el seu entusiasme per l’avenç en el domini del Moodle. Alguns d’ells ja ho posen en pràctica directament amb els seus alumnes.

El curs té previst tancar-se durant el mes d’abril de l’any 2021. Els participants que hagin completat totes les tasques rebran el certificat de formació però el més important és que se sentin capaços per a millorar les activitats d’ensenyament i aprenentatge a través de la plataforma Moodle. Sens dubte, professors i alumnes sortiran beneficiats de la utilització d’aquesta eina tan versàtil.

Mosquis. Redacció

Augmenten les hores de presencialitat a segon de batxillerat

A partir del 8 de febrer del 2021 els alumnes de segon de batxillerat tornaran a una presencialitat a les classes del 80%.

Això representa que vindran quatre dies a la setmana.

Segon de batxillerat A, de dilluns a divendres i segon de batxillerat B, de dimarts a divendres. Això canviarà també l’horari de les classes virtuals, ja que els dies en què no hi ha presencialitat hi ha una agenda de classes telemàtiques amb els seus professors.

Fins ara tenien una assistència a classe de tres dies a la setmana que representava aproximadament un 65% de les hores lectives.

La raó d’aquest augment de presencialitat és, d’una banda, l’angoixa dels alumnes que veuen que s’acosten els exàmens PAU i d’altra banda, les converses que han mantingut les direccions dels instituts de Vila-seca i Salou per parlar dels pros i  contres de les classes híbrides, és a dir, l’alternança de classes presencials i virtuals.

Esperem que l’ampliació de la presencialitat ajudi a la consecució dels objectius de segon de batxillerat.

La intenció és arribar al 100% de presencialitat sempre que les condicions de la pandèmia ho permetin.

Mosquis. Redacció

La decoració de Nadal de l’institut Vila-seca ens regala ‘Una nova albada’

El muntatge és un gran arbre lluminós fet de flors de paper sobre el qual vola un estol d’ocells i representa l’esperança en un futur millor

Un any més, l’entrada de l’institut Vila-seca ha estat decorada amb un muntatge singular elaborat per alumnat, professorat i personal del centre. Enguany, la instal·lació du per títol Una nova albada, i consta d’un gran arbre il·luminat recobert de flors de paper, sobre el qual vola un estol d’ocells, en la recreació d’una simbòlica albada.

El muntatge és una iniciativa de la Comissió d’activitats i serveis del centre.

Sandra Hipp ha concebut aquest projecte col·lectiu i comenta: “S’ha volgut oferir una mirada positiva sobre la situació actual, un missatge encoratjador que faci pensar als joves estudiants en les noves oportunitats que s’obren en l’horitzó després de les situacions viscudes aquest 2020.”

C. Serret. Més Vila-seca.

Tàpies a Vila-seca

Durant uns mesos algunes de les obres del pintor i escultor barceloní Antoni Tàpies i Puig han estat exposades al castell de Vila-seca per tal de donar a conèixer la simbologia utilitzada en els diferents quadres que va pintar durant la seva vida. I per aquest motiu, els alumnes de 1r de de batxillerat A i B han realitzat una sortida al castell per admirar-ne i conèixer-ne el contingut.

Seguint totes les mesures de seguretat per la Covid-19 els estudiants s’han repartit en quatre grups per a respectar l’aforament limitat a causa de les restriccions. La visita ha començat a la sala ubicada al costat de l’antiga presó (a l’època medieval) del castell. Allí una guia els ha explicat, de manera didàctica, la vida del pintor a través d’uns petits murals i tot seguit ja han anat passat per les diverses sales custodiades pels quadres. La lletra T (de Toni), creus de tot tipus i colors més aviat foscos són la constant en totes les pintures de Tàpies. Una simbologia que no ha deixat indiferent els alumnes, ja que no han deixat d’interpretar els signes reflectits en l’obra del barceloní.

Els professors acompanyants.

Compartim els llibres que ja no llegirem

Les integrants de la comissió de la biblioteca volem demanar-vos una petita col·laboració per tal d’ampliar el catàleg de llibres de la biblioteca del centre; és per això que us demanem que porteu totes aquelles novel·les que teniu al fons de la prestatgeria i que esteu segurs i segures que no llegireu mai més. La idea és que les deixeu a la biblioteca del centre per tal que uns altres alumnes en puguin fer ús i així fem possible tenir més lectures disponibles. Recordeu que també reciclem i així podem presumir d’escola verda.
Penseu en aquelles lectures obligatòries de 1r, 2n, 3r i 4t d’ESO… segur que n’hi haurà alguna que podries reciclar.
Com que som en un institut de secundària i els lectors i les lectores sou vosaltres, els llibres han de ser juvenils i no infantils, és a dir, lectures a partir d’ 11 anys.
Teniu dues opcions per tal de deixar-los: o bé passar per la biblioteca d’ 11:00 a 11:15 (hora del pati) o bé donar-los a la vostra professora de llengua i literatura castellanes.
Gràcies!
Sara Morales. Comissió de biblioteca.

El espíritu navideño del INS Vila-seca traspasa fronteras

Este curso 2020/21, los alumnos de 2º de la ESO-E del INS Vila-seca han participado en un maravilloso proyecto colaborativo con los alumnos de 4 países europeos: Portugal, Italia, Francia e Isla de la Reunión. Bajo el título de Calendario de Adviento, los alumnos han ido redactando material sobre 4 bloques navideños: comidas, fiestas, tradiciones y villancicos navideños. Y el resultado de todo ello está detrás de cada ventanita del calendario (las del nuestro centro son la 1, 7, 13 y 18). Una nueva forma de trabajar la materia de lengua castellana que les ha encantado.
Esperamos poder seguir enriqueciéndonos con estas colaboraciones.

https://tuerchen.com/4480b5ab

Montse Marsal. Departamento de Castellano.

Representació teatral: El judici d’Osiris

Aquestes últimes setmanes de desembre abans de les vacances de Nadal, a la classe de 1r ESO F, dins l’assignatura de Socials, han anat treballant aspectes de la Història d’Egipte i per fer-ho han portat a terme una representació teatral sobre el Judici d’Osiris.

Segons el Llibre dels Morts, Anubis porta el difunt al jutjat d’ Osiris en presència de 42 jutges, un per cada província egípcia, per a realitzar el Pesatge del cor.

El judici tenia lloc a la Duat, on les ànimes eren guiades per Anubis, el Déu amb cap de xacal, fins a la sala de les Dues Veritats. Allí es trobava amb Osiris, que era l’encarregat de dictar la sentència i decidir si l’ànima del mort podia anar al paradís o no. Anubis extreia el cor del difunt, símbol de la moral i de la consciència, i el col·locava en un plat de la balança. A l’altre plat hi posava la ploma de Maat, la deessa que representava la veritat i la justícia.

A partir d’aquest moment, el jurat anava formulant preguntes sobre el passat del difunt i el seu comportament moral. En funció de la resposta, el cor podia augmentar o disminuir de pes, fent decantar la balança cap a un costat o cap a l’altre. Thot, el Déu de la saviesa, era l’encarregat d’anotar els resultats de la balança, i finalment Osiris exposava el resultat davant del tribunal diví.

Si la balança estava equilibrada volia dir que el difunt havia dit la veritat, i per tant la seva ànima es considerava bona. A partir d’aquest moment seria guiada per Horus fins el seu cos momificat, i se li obririen els ulls i la boca en una cerimònia ritual per gaudir d’una vida eterna a l’Aaru o Terra dels Joncs, que era el paradís egipci. En cas contrari, Amut, una terrorífica divinitat amb cap de cocodril, cames davanteres de lleó i  del darrere d’hipopòtam, s’encarregaria de l’anomenada Segona Mort, devorant el cos del difunt i evitant així que es fes immortal, deixant d’existir per sempre.

Tota aquesta historieta mitològica és la que els alumnes van interpretar. Abans de començar, a classe van visualitzar un vídeo sobre el judici i van analitzar una il·lustració sobre el tema, per a què els alumnes es poguessin familiaritzar amb el mite i els protagonistes. A continuació i per grups, els alumnes van elaborar un guió i es van repartir els personatges. Van realitzar diferents assajos al pati amb la supervisió dels professors Patrícia Dasí i Cristiano Casà i el dia 18 de desembre cada grup de la classe va representar la seva pròpia versió amb tocs de misteri i d’humor.

I així, els alumnes de 1r ESO F van donar vida al famós Judici d’Osiris.

Patrícia Dasí i Cristiano Casà. Departament de Ciències Socials

 

Arrenca el Servei Comunitari

En temps de pandèmia, la nova normalitat que ens hem donat entre tots exigeix canvis i, en aquest sentit, el Servei Comunitari ha hagut de reinventar-se per a poder sobreviure.
Com molts de vosaltres sabeu, fins ara es duien a terme 5 projectes d’acció solidària, alguns d’ells amb força visibilitat i repercussió en el municipi, com ara el Gran Recapte. Aquest curs, però, s’han hagut d’ anul·lar alguns dels projectes i refer-ne uns altres.
El primer que s’ha posat en marxa és la col·laboració amb l’Associació de Voluntaris Socials de Vila-seca i el Banc d’Aliments, en la qual nois i noies de quart d’ESO ajuden en les tasques de repartiment d’aliments a famílies desafavorides.
Esperem que tant aquest projecte com els propers que s’activin en el marc d’aquesta assignatura, dels quals sereu puntualment informats, contribueixin a l’enriquiment personal del nostre alumnat.

Raquel Gancholas Aranda, Servei Comunitari.

Festival de Nadal 2020: diferent però divertit

 

Aquest any l’institut Vila-seca ha realitzat un festival de Nadal alternatiu a causa de la situació que vivim i  s’ha  convertit en tot un repte i en una celebració molt emotiva en directe amb l’Eric Benito, professor de música de l’institut com a presentador i des de les aules, els grups bombolla que hi han volgut participar (ESO i alguns BAT).  Aquesta petita festa ha acabat amb una actuació musical davant del nostre arbre de l’entrada anomenat “una nova albada”.

La mecànica del festival va consistir en passar per totes les aules previstes i gravar l’actuació/decoració/felicitació preparada pel grup bombolla. Les actuacions en directe via zoom presentaren tot tipus d’espectacle: des d’un challenge, passant per una decoració nadalenca, una cançó en directe fins a un ball fet pel grup classe. Totes les aules podien gaudir de cada actuació mentre es gravaven.  A vegades els alumnes es disfressaren amb el millor dels somriures o simplement felicitaren el Nadal als companys del centre de la millor manera, que és el que compta.

Finalment, la direcció del centre lliurà els diplomes als millors expedients de cada curs, tradició de cada festival de Nadal que no vam voler oblidar.

Tot va acabar amb l’actuació de la Natàlia Pons, professora de llengua catalana, que va interpretar “Escriurem”, de Miki Nuñez, acompanyada d’uns quants alumnes músics – Marc Marquez, Juan Diego Ruiz i Gabriel Potenza- i les alumnes cantants- Ainara Garcia, Diana  Murcia i Lucia Scorza- com a colofó de la festa, el dia 21 de desembre del 2020 davant del nostre arbre ”una nova albada”.

El vídeo de l’esdeveniment reflecteix la il·lusió i el saber fer de moltes persones de la comunitat educativa de l’institut Vila-seca.

Nosaltres vam gaudir molt aquell dia i ara esperem que sigueu vosaltres els qui gaudiu del festival que us recordarà moments ben divertits.

Que acabeu de passar molt bones festes!!!

Aquesta Marató toca a tothom – i a l’Institut va tocar a 3r d’ESO

La matèria de Biologia i Geologia de 3r d’ESO té com a objectiu acadèmic assolir un  coneixement bàsic del nostre cos: la seva anatomia, fisiologia i la relació que té amb els hàbits que desenvolupem al llarg de la nostra vida. En aquest sentit, la xerrada de la Marató és important per vincular el plantejament teòric amb els fets de l’actualitat.

A causa de  la situació d’emergència sanitària i als protocols que s’han establert en Educació, les xerrades d’enguany s’han realitzat en format de videoconferència virtual. Tot i la distància física amb la monitora, s’ha d’agrair la predisposició i voluntat d’informar i formar de la Glòria que ha estat cinc hores “passejant” per les classes de 3r d’ESO, contestant  totes les preguntes que li vam fer.

La marató de TV3 d’aquest any té l’objectiu de recollir fons per a la recerca científica d’una malaltia tan greu com és la provocada pel coronavirus SARS-CoV-2. Al mateix temps és una eina poderosa per conscienciar la població sobre les mesures preventives per mantenir a ratlla el virus que ha canviat l’any 2020 i per a molta gent (massa) els ha canviat i canviarà la vida.

És important ser conscients de com de petit és l’ésser humà davant de la natura i del  respecte que li devem  però també de la força de la humanitat quan exercim com a tal i deixem de mirar-nos el melic per  mirar pel bé comú. Això ens permetrà seguir com a espècie i protegir els nostres éssers més estimats.

Us animem a seguir el programa especial de TV3 del diumenge 20 de desembre, a col·laborar amb la recerca i sobretot a mantenir les normes de seguretat sanitàries: mascareta, distància i higiene de mans, però també ventilació d’espais tancats. I per Nadal… fem un Nadal diferent, emotiu, íntim i del Nadal que coneixem… en vindran més!

Isabel Mendes. Departament de Ciències Naturals.

La Diabetis com a excusa per aprendre l’aparell digestiu, els nutrients i allò de la dieta equilibrada

El temari de Biologia es pot fer feixuc si mirem la densitat de nous conceptes, el glossari nou i la relació entre idees abstractes i perdem de vista que estem estudiant allò tan concret com és el cos que habitem. Una de les dificultats en l’aprenentatge de les ciències és el domini d’un nou vocabulari tan poc comú en el dia a dia. Per tal de  no perdre’ns en  el camí, aquest trimestre alguns grups ens hem apropat al currículum de Biologia partint d’un problema de salut d’abast mundial com és la Diabetis.

La Diabetis és una malaltia que es considera una pandèmia mundial pel percentatge de persones afectades. A les hores de Biologia vam estudiar la simptomatologia per entendre les causes, però sobretot com arriba la glucosa a la sang (al final la Diabetis és un excés de glucosa a la sang). I si n’hi ha a la sang és perquè els aliments la tenen i s’obté en el procés digestiu. És una molècula essencial per obtenir energia per a totes les activitats vitals. Així, la Diabetis ha estat l’excusa per estudiar l’aparell digestiu (anatomia i fisiologia), però també per aprendre a mirar les etiquetes dels aliments o per saber com, al laboratori, podem saber si un suc de taronja té més o menys glucosa (bé, en  realitat es trenca la molècula de sacarosa… però no ens compliquem), si és de compra o natural, o si un pernil dolç porta midó, o la diferència entre pernil dolç i “fiambre”… i quins aliments ha de preferir una persona diabètica.

A més, vam recuperar conceptes de la unitat anterior per entendre com les cèl·lules mare poden ser un tractament de la Diabetis en alguns casos i vam deixar caure el concepte de “transgènic” per explicar com es produeix insulina actualment. Realment, si heu estat atents, heu après un munt! Ara… caldrà saber, fer i practicar una dieta equilibrada… Però també tenir una vida activa. Ja ens ajudarà el professor d’Educació Física!

Isabel Mendes i Laura Belliure. Departament de Ciències Naturals.