Tinguem Cura del Planeta

El nostre centre forma part de la Conferència Internacional de Joves “Tinguem Cura del Planeta” i de la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya (XESC).

La Conferència Internacional de Joves “Tinguem Cura del Planeta” és un procés educatiu que convida als joves a reflexionar i actuar per millorar el planeta. Es busca el compromís i la responsabilitat dels joves per superar la crisi social i ambiental que pateix el nostre planeta, mitjançant un procés interactiu dut a terme per joves d’entre 13 i 16 anys de diferents localitats, regions, països que aprenen i actuen units per un objectiu comú: tenir cura del planeta.

A Catalunya, la Conferència Internacional de Joves es concreta en el procés Tinguem Cura del Planeta, el qual apropa la dimensió de la política ambiental a l’educació reglada. Mobilitza i compromet el jovent a analitzar i debatre, amb la resta de la comunitat educativa, els principals reptes socioambientals actuals. És un procés de construcció de l’aprenentatge en el qual el jovent es reuneix, delibera sobre els temes proposats i escull representants que han de comunicar les idees acordades en diferents espais d’intercanvi. Aquest procés inclou la realització de conferències escolars, nacionals i internacionals. El seu seguiment es realitza des de la Xarxa d’Escoles per la Sostenibilitat de Catalunya (XESC).

El nostre Centre participa enguany en aquest procés amb el projecte “Slow Urban Park” on alumnat de 4t d’ESO està investigant com el Parc de la Ciutadella ha estat un principal “beneficiari” de l’actual situació de pandèmia. Ho duem a terme, especialment, amb l’anàlisi dels reportatges fotogràfics del parc realitzats els cursos anteriors amb la participació del Taller Sant Jordi. Així, estem fent un reportatge actual per poder comparar-lo amb els altres i ens estem adonant dels beneficis dels confinament en la regeneració de la biodiversitat, malmesa primordialment per un ús massiu i incontrolat del parc. Amb els resultats obtingut projectarem una campanya d’informació i conscienciació a la ciutadania que pretendrà aconseguir mantenir els nivells de qualitat de l’aire i de biodiversitats abastats durant els recents estats d’alarma. La problemàtica detectada en el nostre entorn és habitual també a altres parcs de nuclis urbans tan densos com Barcelona i la nostra aportació pot interessar a nivell internacional. Donar a conèixer aquesta problemàtica i fer propostes d’actuacions per solucionar-la per quan passi la pandèmia seran eines útils per assolir unes pautes d’harmonia entre el gaudi del parc i la preservació de la seva biodiversitat: és imprescindible l’estabilitat dels ecosistemes, el medi ambient i la salut humana.

Pere Jordi Figuerola