Divendres 19 de novembre, Jornada de la ciència!

El divendres 19 de novembre, en el marc de la Setmana de la Ciència, vam celebrar la Jornada de la Ciència a l’institut.

L’alumnat de 4t d’ESO havia preparat una sèrie de tallers de ciència experimental en els quals hi participava l’alumnat de 1r i de 2n d’ESO. Aquests tallers se centraven en àmbits diferents: la química, les matemàtiques, la tecnologia, la biologia i la nanotecnologia.

Cada taller tenia uns 20 minuts de durada, de manera que els diferents grups feien una rotació per poder participar en tots ells i gaudir de l’experiència.

En el taller de química els van ensenyar diferents reaccions químiques. En primer lloc, van poder comprovar la diferent densitat de dissolucions d’aigua amb sucre i colorants, de manera que quan es dipositaven en un vas de precipitats es formaven capes de diferents colors com si fos un arc de Sant Martí. Per altra banda, també van poder comprovar el resultat de diferents reaccions químiques com transformar licor de mora (permanganat de potassi) en d’altres substàncies: llet, aigua, aigua carbonatada o batut de gerds.

En el taller de nanotecnologia van comprovar com funciona l’imantació amb ferrofluids, van analitzar diferents materials per veure quins eren més hidrofòbics i van aconseguir esferificar un refresc de cola.

El taller de matemàtiques en realitat semblava un espectacle de màgia. Sobre taules recobertes amb roba de vellut vermell, l’alumnat de 4t d’ESO feia jocs de mans amb baralles de cartes. En el fons, sota l’aparença d’un truc de màgia s’hi amagava un raonament matemàtic que deixava amb la boca oberta als espectadors de 1r i 2n d’ESO.

Pel que fa al taller de biologia, van explicar als alumnes de 1r d’ESO la diferència entre els plecs i les falles i van construir plecs amb plastilina i falles amb trossos de cartró. I els alumnes de 2n d’ESO van gaudir observant teixits animals i vegetals amb el microscopi òptic

Per últim, en el taller de tecnologia l’alumnat de 4t va explicar alguns conceptes bàsics de robòtica i van mostrar als seus companys el funcionament d’uns robots que ells mateixos havien programat.

Aquí us deixem algunes fotografies dels diferents tallers on tots i totes vam poder viure la ciència de ben a prop.

Sara Gràcia