2a Fase del Fem Matemàtiques al Morell

Ivan De Biase Rodríguez, Carles Fabra Piñol, Oriol Tafalla Barberà, Marta Torres Llatje

Ivan de Biase Rodríguez, Oriol Tafalla Barberà, Marta Torres Llatje i Carles Fabra Piñol de 2n d’ESO, han participat, aquest passat 26 de març, a la 2a fase del Fem Matemàtiques. Fa dos anys, no es va poder realitzar per la pandèmia de la COVID-19, i el curs passat es va haver de celebrar en format telemàtic. Per sort, enguany, els alumnes classificats de l’Institut Roquetes han pogut gaudir de la jornada matemàtica, organitzada per L’APMCM, a la població el Morell, on hi van participar un centenar d’alumnes dels instituts de les comarques meridionals de Catalunya.

Després d’un esmorzar de benvinguda, va tindre lloc la prova individual. Durant 1 h i mitja, els nostres estudiants van resoldre tres problemes, amb diferents apartats, explicant detalladament tant el procés de resolució com el resultat. Van sortir bastant satisfets de com els havia anat. Després havien realitzar una prova pràctica per equips al parc del Morell, però la pluja ho va impedir, per la qual cosa es va canviar per altres dues activitats que es van realitzar a l’Institut. La primera era un joc d’estratègia, que consistia en la recerca d’un tresor, amb l’ajut de 10 pistes, 5 de les quals eren falses.

Cada equip en tenia de diferents i calia deduir a quina casella estava el tresor, endevinant les pistes de la resta d’equips. La segona, més complicada, consistia a dissenyar un plànol d’un parc amb un milió de pressupost i una hectàrea de terreny. Donaven alguns elements opcionals per triar per al parc, i  els concursants havien d’explicar  el perquè s’escollia cada element, i calcular el pressupost i l’extensió total dels elements escollits. Al nostre equip els va faltar temps per poder-lo acabar.

Finalment, tots els participants es van desplaçar al centre cultural del Morell on hi va haver una magnífica actuació: “M’AGRADA FER-ME PREGUNTES” de José Rey Cano (Museu de les Matemàtiques de Catalunya). En acabar, hi va haver la cloenda amb el lliurament d’obsequis a tots els participants i premis als equips guanyadors de la prova pràctica d’equips. L’equip guanyador de 2n d’ESO va ser l’IES Sol de Riu d’Alcanar. Des d’aquí els donem l’enhorabona!

Els resultats de la prova individual se sabran d’aquí a uns dies. Molta sort i felicitats a l’equip de l’Institut Roquetes per haver pogut gaudir de la Segona Fase del Fem Matemàtiques!

Ivan De Biase:

Malgrat la pluja, sens dubte haver participat en la segona fase del Fem Matemàtiques ha estat una experiència molt enriquidora. Hem après i  hem gaudit molt  resolent els problemes i reptes que ens van plantejar. La prova pràctica la va guanyar l’Institut d’Alcanar. Ara esperem il·lusionats els resultats de la prova individual, que ens va anar prou bé. Però si tampoc ens classifiquem en aquesta modalitat, igualment haurà estat una gran vivència.

Carles Fabra:

La segona fase del Fem Mates, és una jornada crec que val la pena viure almenys una vegada a la vida. Jo per sort, l’he viscut  dues vegades, una per meet el curs passat i l’altra presencial aquest curs. M’agradaria molt  passar a la tercera fase en la prova individual i així poder gaudir d’una altra diada matemàtica!

Oriol Tafalla:

Si una cosa m’enduc d’aquesta jornada és compromís: estic molt content d’haver pogut participar amb els meus companys, malgrat alguns aspectes de l’organització: una de les activitats que va substituir la Prova Pràctica consistia en un joc d’estratègia, però més bé va resultar un joc d’atzar, que va ser determinant per passar a la tercera fase. No obstant això, m’enduc un orgull increïble. En Martí, el meu germà petit, també em va acompanyar… fins i tot a la foto! Aquest és un altre aspecte que m’emporto: la curiositat del petit de la casa envers els problemes matemàtics, que  suposo que a ell li deuen sonar a xinès, però que gaudia veient-ho. Una experiència a repetir, seguríssim al quatre mil per cent!

Marta Torres:

Crec que haver participat a la segona fase del  Fem Matemàtiques ha estat una gran experiència. M’ho imaginava molt diferent, més seriós, com si fos una classe rutinària de matemàtiques. Però quan vam arribar allí, simplement amb l’ambient que hi havia i  la il·lusió dels participants, ja vaig veure que no seria així. Vam realitzar una prova individual, amb la qual vaig gaudir buscant la manera de resoldre-la. Després, per equips, vam fer altres jocs i activitats. Encara que va ploure, i això va dificultar la diada, em va agradar molt haver pogut ser-hi.