Meritxell Fabregat guanya el III Premi Petjades de memòria històrica

L’alumna de 1r de Batxillerat Meritxell Fabregat Baiges ha estat la guanyadora del III Premi Petjades de relats curts de memòria història de les Terres de l’Ebre. Aquest certamen creat per l’Associació d’Amics i Amigues de l’Ebre i el DEMD-Ebre (Departament d’Educació i Memorial Democràtic) té com a objectiu que les noves generacions recorden les vivències anònimes, com deia el filòsof Walter Benjamin «És tasca més àrdua honorar la memòria dels éssers anònims que la de les persones cèlebres. La construcció de la història està consagrada a la memòria de qui no té nom»

Aquí teniu la reflexió de Meritxell després del treball sobre la memòria històrica:

El silenci cura o destrueix? Mai en la meva vida m’han parlat de la guerra, ni tan sols els meus pares. Tot s’ha guardat sota clau en una caixa blindada. Les vivències de guerra han mort amb els meus avantpassats, i he hagut de fer un exercici d’imaginació per tal de fer la millor justícia possible a la meva família. Tant de bo no fos un secret. El silenci destrueix, crea falses idees i no dóna pas a l’aprenentatge, ja que negar els errors del passat fa que augmenti el risc de tornar a cometre’ls. Em poso trista cada cop que penso que van morir amb tot aquest dolor al pit. Per això és tan important la memòria històrica. És necessària per a millorar com a societat. Amb el silenci augmenten les rancúnies i la pressió de la vàlvula augmenta, amb el risc que això suposa. El risc que aquesta esclati. El silenci no dóna pas al perdó, sinó al ressentiment. No podem avançar mai si no portem la veritat com a bandera.

1. Cinta Fàbregues

Enhorabona, Meritxell! El treball de qualitat ha tingut reconeixement. Felicitats, alumna i professora!