Per una escola laica i lliure

Els passats 3 i 4 de novembre el professorat de l’Institut va realitzar una activitat per reivindicar la laicitat i la llibertat de l’escola pública en homenatge al professor francès Samuel Paty, assassinat a França per defensar el pensament crític i la llibertat d’expressió.

L’activitat, coincidint amb altres centres d’arreu d’Europa i la resta del món, va consistir en la lectura durant l’estona del Pla lector d’una carta escrita l’any 1888 per Jean Jaurès i adreçada des d’un diari a tots els docents de França sobre la responsabilitat dels professors i mestres a l’hora d’educar.

Al dia següent, a més, es va proposar la lectura d’un altre text francès sobre l’escola i l’ensenyament: les cartes que van intercanviar l’escriptor i filòsof Albert Camus, Premi Nobel de Literatura, i el seu mestre de l’escola primària. Tota una defensa de l’ensenyament lliure i laic i de l’escola com a espai per corregir les desigualtats socials.

Amb aquesta petita acció el conjunt de treballadors i treballadores del centre vol reivindicar la tasca docent i la llibertat d’expressió de les pròpies idees, i a la vegada l’obligació de criticar els radicalismes i les intoleràncies de qualsevol tipus.

Us deixem la lectura, en la seva llengua original i traduïda al català, així com una imatge il·lustrativa i un fragment en vídeo de la lectura del text de Camus per la professora Joana Subirats.

Carta de Jean Jaurès als mestres (1888)