EL DIA DEL NÚMERO PI

El passat diumenge 14 de març és va celebrar el dia del número Pi, commemorant la constant d’Arquímedes, que va ser un dels primers en fer una estimació de π de forma rigorosa.

Aquest data, va ser escollida perquè,  en format anglosaxó, es representa com 3/14, i coincideix amb les primeres xifres amb les que es representa el nombre π= 3.14…

Des de l’any 2020, el dia del nombre Pi es considerat també com “El Dia Internacional de les Matemàtiques”.

Enguany va coincidir en cap de setmana, però els/les alumnes de 1r i 2n d’ESO vam realitzar diverses activitats relacionades amb la celebració, algunes de les quals es poden veure exposades al passadís de la primera planta.

Els/les alumnes de 1r d’ESO vam dibuixar circumferències de diferents diàmetres i  després vam calcular els primers dígits dels nombre pi, dividint la mesura del perímetre o longitud de la circumferència entre  la mesura del seu diàmetre. Els resultats que vam obtenir s’aproximaven a 3’1.

D’ altra banda, els/les alumnes de 2n d’ESO van fer recerca de  poesies i pi-relats, que són poemes o microcontes en els que  s’amaga el número Pi, és a dir, el número de lletres de cada paraula es correspon amb les xifres del número π: 3,141592653589… la primera paraula té tres lletres, la segona una, la tercera quatre, la cinquena una, la sisena cinc…  També van trobar acudits molt divertits sobre aquesta famosa constant. A més a més, van cercar informació sobre els seus orígens i van descobrir diferents maneres de representar les seves infinites xifres decimals. Finalment,  van elaborar cartells informatius parlant de la importància de les matemàtiques en l’actualitat, tant en el medi ambient, com en la COVID-19, en el món digital… En definitiva unes “Matemàtiques per a un món millor” que és el lema que s’ha escollit per celebrar la diada matemàtica d’enguany.

Marta Torres Llatge