Tècnica del sabratge

Es diu que van ser els soldats de Napoleó els qui van començar a obrir les ampolles de xampany amb la tècnica del sabratge (sabrage, en francès; sableado, en castellà). Es tracta d’una manera de destapar aquest tipus de vins que consisteix a lliscar el sabre pel cos de l’ampolla cap a la boca i amb la pressió que s’exerceix, aconseguir fer un tall sec en el vidre separant-lo del suro i la corona que romanen junts.

Com es pot apreciar al vídeo inserit en aquesta entrada, els nostres alumnes de 2n curs del CFGM de Serveis en Restauració haguessin estat capaços d’impressionar la vídua Clicquot, la gran dama del xampany, a qui els oficials napoleònics tractaven d’impressionar obrint les ampolles amb els seus sabres. Ah…! I ho haurien fet amb cava, no cal dir-ho.

El dia, però, va donar encara per a més. Els alumnes van fer un tast de vins especials que els va portar a viatjar des de Sanlúcar de Barrameda a Hongria, passant per l’Aquitània francesa i la Sicília italiana: fi, manzanilla, olorós, Pedro Ximenes, porto, marsala, sauternes i tokaji. Durant la sessió, van posar-s’hi en pràctica conceptes que afecten la dolçor del vi de diferent manera, com ara què és la podridura noble o què són els vins generosos i la diferència que hi ha entre fer la fortificació alcohòlica abans o després de la fermentació del vi.

Foto de reclam en portada: Shutterstock/Divulgació

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *