Projecte CanSat

Enguany, un grup de cinc alumnes de 1r de batxillerat tecnològic s’han apuntat al concurs CanSat. El Tutor de l’equip és el professor Joan Fluvià i comptem amb la col·laboració de la professora Francisca Montiel, ambdós del Departament de Tecnologia del Coll i Rodés.

CanSat és una iniciativa de l’Agència Espacial Europea en la qual grups d’estudiants d’educació secundària de tota Europa han de dissenyar, construir i llançar un mini satèl·lit de la mida d’una llauna de refresc. El repte consisteix a desenvolupar tots els subsistemes principals que es troben en un satèl·lit (energia, comunicacions, sensors, etc.) i encabir-los en el volum i forma d’una llauna de refrescos. Al llarg del procés de disseny s’han d’entregar 3 informes (preliminar, revisió crítica i informe final de disseny). El CanSat dissenyat és llançat per un coet. Durant el vol s’ha de portar a terme una missió científica o demostració tecnològica que ha de finalitzar amb un aterratge segur. Finalment, les dades recopilades són analitzades i presentades gràficament en la pantalla d’un ordinador.

Cansat és una competició internacional que es desenvolupa en tres fases (local, estatal i europea). La fase local a Catalunya l’organitza l’Escola Superior d’Enginyeria Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa, de la Universitat Politècnica de Catalunya, amb la col·laboració dels Departaments de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori, i d’Educació de la Generalitat de Catalunya i d’ESERO Spain.

L’Ins. Ramon Coll i Rodés ha participat enguany en la competició CANSAT-Catalunya 2022 amb l’equip anomenat: LloretSat.

En l’edició d’enguany hi ha hagut 53 equips inscrits d’arreu de Catalunya. Donat el gran nombre de participants, només han pogut optar al llançament els 18 equips que un jurat ha seleccionat en base als informes presentats. El nostre equip no ha sortit escollit, però hem continuat desenvolupant el satèl·lit amb la intenció de millorar-lo i de presentar-nos el curs vinent.

Joan Fluvià.