La botigueta de Tots Sants

La botiga de pràctiques instal·lada ahir al vestíbul principal del nostre centre va ser molt especial, ad hoc per la data de final d’octubre i començament de novembre en què conflueixen tradició i globalització culturals: Tots Sants i Halloween.

Els alumnes del CFGM de Forneria, Pastisseria i Confiteria de l’Escola d’Hostaleria del Coll i Rodés havien estat elaborant uns tradicionals i saborosos panellets de Tots Sants i unes galetes de Halloween tan terrorífiques com divertides, que, ajudats pels seus companys de l’IFE, van vendre després a la botigueta. Segur que avui, faran les delícies a l’hora de les postres en més d’una llar.

A la parada també s’oferien tres pans ben especials: pa de carabassa, pa de mort i pa challah.

El pa de carabassa, com veieu a les imatges, era de format individual i la seva aparença imitava a la perfecció la d’aquest conegut fruit en pepònide tan present a la gastronomia tradicional de tardor.

El pa de mort és una novetat a casa nostra, però no a Mèxic, on forma part de la commemoració del Dia de Difunts. Es tracta d’un rotlle dolç, ensucrat a la part de dalt i, sovint, decorat amb trossos allargats també ensucrats que simulen la forma de falanges de dits. Els ossos representen alhora els difunts i les llàgrimes de la deessa Chimalma i es disposen en un cercle que simbolitza el cercle de la vida.

Quant al challah, es tracta d’un pa consumit tradicionalment en el sàbat (em refereixo, és clar, a la festa jueva del dissabte, no a les reunions nocturnes de bruixes i de bruixots) i altres festivitats. Aquest pa fa pensar en el brioix perquè porta ou, és tou i lleugerament dolç, però resulta una mica més lleuger en prescindir de la mantega i apostar per l’oli.