IX Mostra de TdR de Batxillerat de La Selva II

La tarda de divendres passat va tenir lloc, al Teatre de Blanes, la 9a Mostra de TdR de Batxillerat de La Selva II.

Aquesta mostra de treballs de recerca pretén ser un punt de trobada entre estudiants de batxillerat dels diferents instituts de la zona, per tal que puguin compartir i difondre les seves investigacions.

La Mostra té l’objectiu de reconèixer l’esforç realitzat per l’alumnat i el professorat que el tutoritza. Els treballs presentats passen un procés de selecció previ realitzat per cadascun dels centres participants, en el qual es valoren la creativitat, la innovació i l’aplicació de diferents estratègies de recerca.

A l’edició d’enguany s’han presentat quinze treballs de recerca d’alumnes de batxillerat de vuit instituts de La Selva II. Com no podia ser d’altra manera, l’Ins. Ramon Coll i Rodés no va faltar a la cita. Els nostres meritoris representants van ser l’Ona Bassà, alumna del B2B, que va estar acompanyada per la seva tutora de TdR, la professora del Dpt. de Visual i plàstica, Rosa Oliveras, i l’Àlex Chacón, alumne del B2E, que va estar acompanyat de l’August García, professor del departament de castellà i oncle de l’alumne (la Carla Canals, professora del Dpt. d’Experimentals i tutora del TdR de l’Àlex, no hi va poder assistir per motius personals). A les grades, els nostres dos alumnes comptaven a més amb el suport de familiars i amics i de membres del claustre: la nostra directora, Lluïsa Peralta; la coordinadora pedagògica, Cristina Rupià i la professora d’educació física, Marta Bergés.

Per tal de conèixer una mica de què han tractat les seves recerques en aquests àmbits, us enllacem els arxius de presentació dels dos investigadors (PPT Àlex i PPT Ona) i us transcrivim les seves paraules:

Escriu l’Ona:

«En aquest treball de recerca he investigat el procés creatiu que segueix un dissenyador de moda a l’hora de fer una col·lecció.

He fet recerca sobre en què consisteix la feina d’un dissenyador de moda, com a introducció al tema. En aquest apartat explico les seves funcions, els coneixements i les competències que necessita per a poder fer bé la seva feina.

A continuación, explico què és un procés creatiu, primer explicat de manera general i aplicable a molts àmbits diferents i seguidament concretant en el disseny de moda.

També he pogut entrevistar un dissenyador i il·lustrador de moda que m’ha ajudat a fer-me una idea més clara de com s’aplica aquest procés en la vida real.

Finalment, per a la part pràctica, he agafat tots els coneixements que he adquirit en la recerca d’informació i he creat la meva pròpia col·lecció.»

Escriu l’Àlex:

«Fins a quin punt la ficció distorsiona la realitat? Amb aquesta pregunta comença aquest Treball de Recerca, enfocant la seva resposta en el món de la criminologia i, en concret, en la figura de l’assassí serial. Així doncs, es basa principalment a esbrinar el procés real d’investigació d’un assassí serial.

En primer lloc, estudiarem el rastre de l’assassí en sèrie a l’escena del crim. En segon lloc, parlarem de la criminologia com a disciplina i del rol del criminòleg. Finalment, ens endinsarem en una tècnica emprada especialment per l’estudi dels assassins en sèrie: el profiling criminal.

A banda de la recerca bibliogràfica, aportarem el nostre gra de sorra a través d’una entrevista a un professional en què tractarem temes com la situació real i actual de la criminologia. En última instància, analitzarem quatre casos reals per posar en pràctica els coneixements adquirits.»

Enhorabona a l’Ona i a l’Àlex per les seves recerques i per les seves acurades presentacions.

Montse Reguant, coordinadora de batxillerat.