Guia de l’exposició “De la foscor a la llum”

Carrusel fotogràfic de la instal·lació i la inauguració.

«De la foscor a la llum» és, enguany, el títol de l’exposició de treballs i projectes dels alumnes de 1r i 2n de batxillerat artístic del nostre institut. Aquest títol es refereix a la foscor com a una metàfora de tots aquells dubtes, incerteses, indecisions de l’inici d’un projecte artístic, i la llum, en contraposició, és la claredat, la resolució, el projecte definit o l’objecte final acabat o esbossat. És un títol que busca el paral·lelisme del procés artístic, on al principi hi ha molts camins a trobar i afloren molts de dubtes i possibilitats; però, a mesura que s’avança en el procés, es troba una resposta que dona llum al plantejament inicial.

En aquesta exposició participen els cinquanta alumnes de 1r i de 2n de batxillerat, i es poden observar obres realitzades amb diferents tècniques i des de diferents disciplines, així com diversos nivells d’acabats (es presenten també alguns esbossos dels projectes).

En la primera part de l’exposició, es poden veure els carbonets fets pels alumnes de 2n de batxillerat que tracten el tema de les llums i les ombres, i que es relacionen plenament amb el títol que dona nom a l’exposició. En aquest mateix espai, a continuació dels carbonets, hi ha la mateixa proposta feta pels alumnes de 1r amb la tècnica de llapis de grafit. Són treballs fets a l’assignatura de Dibuix Artístic.

Seguidament, i en contraposició al blanc i negre anterior, estan exposats els treballs en color: les flors amb la tècnica del pastel i els espais en perspectiva cònica. També es poden veure els gravats dels alumnes de 2n que treballen la llum i l’ombra a partir del positiu i el negatiu amb les planxes de linòleum. És un treball que encara estan desenvolupant a classe, i per això només s’han exposat una breu mostra.

Al final de la sala, estan exposats els treballs de disseny, fets pels alumnes de 2n de batxillerat. Alguns d’aquests treballs s’han presentat a concursos, com el de cartells de la Festa Major de Sant Romà (es pot veure el cartell guanyador i el programa imprès de la darrera festa), el de cartells de la Festa de les Flors de l’ermita de les Alegries (aviat sabrem quina és la proposta guanyadora), el de cartells de la mateixa exposició (la interpretació que han fet els alumnes del títol d’enguany, de la foscor a la llum) o el d’il·lustracions per la guia de lectures recomanables que publica la Diputació de Girona. També hi ha un treball sobre el mòdul gràfic i la seva aplicació en el disseny tèxtil.

Al costat d’aquests projectes, es poden veure els rapports que han fet els alumnes de Disseny 2D i 3D. Es tracta d’una proposta similar a la dels alumnes de 2n curs, però feta amb suport digital.

Davant del pati i il·luminades amb llum natural, es poden veure les obres de la matèria de Volum dels alumnes de primer. Enguany es poden veure els llibres intervinguts: propostes creatives a partir de llibres en desús. També es pot veure un treball de plans seriats i la desconstrucció d’un cub.

De l’assignatura de Creació Fotogràfica, es poden veure les fotografies de retrats, autoretrats i la mateixa proposta en vídeo (es poden veure a partir dels codis QR). També en vídeo es poden veure curts de menys de dos minuts de durada aplicant diverses transicions i muntatges. En fotografia, també hi ha sèries de treballs sobre arquitectura (de Lloret i de l’institut), fotogrames (fotografia feta directament sobre el material fotosensible), i fotografies inspirades en els diferents moviments artístics de la història.

A la part central de la sala, es poden observar els treballs de Fonaments de les Arts dels alumnes de 2n, les il·lustracions d’un text dels alumnes de 1r i de 2n de Dibuix Artístic, els treballs de l’optativa de Projectes (els punts de llibre de Sant Jordi, les propostes per a pintar un mural en un espai exterior del centre) i, finalment, les aquarel·les de peixos de la Mediterrània amb la seva descripció.

En resum, hi ha una selecció de la feina que fan els alumnes a classe durant el curs, i que de forma ordenada i organitzada es presenten a la Sala d’Exposicions de la Biblioteca Municipal de Lloret de Mar per a tot a aquell públic que la vulgui visitar.

Fins al 25 d’abril, us convidem a gaudir de tota la feina feta!

Rosa Oliveras.