Experiència empresarial a Olot

Els alumnes de 1r i de 2n de batxillerat social han viatjat avui fins a terres olotines per ser testimonis de dues experiències empresarials.

La primera de les activitats programades ha estat una xerrada d’economia a l’empresa familiar Vol de Coloms, d’Olot, que fa vint-i-set anys que fa volar passatgers pel cel de la Garrotxa. L’empresa evoluciona perquè escolten les necessitats dels passatgers: gent gran, gent amb cadira de rodes…, i creen, en els seus globus, cistelles amb porta per tots els públics. Els esmorzars que ofereixen són de productes de la zona i es fan mentre es du a terme la preparació del vol, que dura uns 90 minuts. Vol de Coloms rep els seus clients sobretot de la zona de Barcelona i té presència a les xarxes socials; però es defineix per ser una empresa que crea economia global a la comarca.

El Cost d’un vol resulta elevat pel manteniment de la vela i les assegurances: 185 € per passatger. La zona per on es viatja és muntanyosa i ofereix dificultats per aterrar. Al globus, el segueix un cotxe que, en acabar, torna als clients al punt de sortida. Tota l’activitat està controlada per aviació civil. L’empresa comunica a l’aeroport de Girona el número del globus i el nom del pilot i se sap sempre on està situat.

La segona activitat dels nostres alumnes ha estat la visita a la Fundació La Fageda, que va néixer fa trenta-vuit anys com a una petita empresa làctia amb catorze treballadors, tots ells pacients del psiquiàtric de Salt. En aquests moments, l’empresa té més de quatre-cents treballadors, que han de estar obligatòriament empadronats a la Garrotxa i han de tenir certificada una discapacitat intel·lectual o malaltia mental crònica. N’hi ha que pateixen esquizofrènia, bipolaritat, asperger, síndrome de down…, i tots ells comparteixen l’espai amb psicòlegs i acompanyants.

Quan van començar, ho van fer gràcies als crèdits i les subvencions. Es van donar a conèixer a l’hospital Vall d’Hebron i es va vendre per promer cop als supermercats Alcampo als anys 90.Actualment, el 93%  és autofinançament i el 7%, subvenció. Qualsevol guany de l’empresa es reparteix entre la gent del projecte. Tot es queda a La Fageda.

És una empresa molt especial. Fan 400.000 iogurts al dia però l’objectiu és donar feina amb sentit. Que els seus treballadors se sentin valorats, respectats… Perquè els iogurts són el mitjà per aconseguir que les persones se sentin útils i tinguin autoestima. Potser el producte final és una mica més car, però és un producte natural i fet amb molt d’amor. La Fageda cuida les persones, però també les vaques, que són l’origen de tot. Pasturen en un camp d’herba fresca, reben massatges i fins i tot escolten música clàssica quan estan a punt de ser munyides.