Èxit de la xerrada sobre TEA

Amb la voluntat d’aportar eines per a la intervenció educativa dels infants amb TEA (Trastorn de l’Espectre Autista) i alhora promoure la seva inclusió social, l’institut Ramon Coll i Rodés de Lloret de Mar va organitzar una conferència sota el títol Tinc un nen amb autisme a l’aula!, a càrrec de Neus Utges, psicòloga experta en el Trastorn de l’Espectre Autista.

L’acte es va obrir amb l’emotiva intervenció de la Laura Serrano López, una estudiant de 16 anys de Viladecans i que té un germà i una amiga seva amb autisme. Va llegir una carta, amb el títol Autisme banalitzat, publicada a EL PERIÓDICO DE CATALUNYA, en la qual lamenta que hi ha molta incomprensió / poca sensibilització davant de les persones amb autisme amb aquestes paraules: «Només m’agradaria poder sortir al carrer amb el meu germà sense que ens mirin amb cares rares, deixar anar unes rialles sense faltar al respecte a ningú i que els meus companys deixin de dir-se “retardat” l’un a l’altre». (…)

La ponent, Neus Utges, es va centrar especialment en la tasca dels docents, de manera que va donar eines i metodologies per gestionar l’activitat en una aula amb alumnes que pateixin aquest trastorn. Neus Utges va explicar que, el més important, és que els professors/es ofereixin una estructura molt clara i complementin les explicacions amb suports visuals. Neus Utges va explicar que, gràcies a la nova llei d’inclusió, cada cop s’intenta que més perfils tinguin cabuda a l’escola ordinària i els centres estiguin més preparats. Tot i així, va reconèixer que a vegades falten recursos i per això és important que els docents coneguin com afrontar cada cas i fer el que estigui a les seves mans per garantir el confort dels alumnes.

A través del respecte i de la consideració sobre les persones amb autisme, la Neus ens va convidar a obrir els ulls davant el gran ventall de variants genètiques que presenta el trastorn o condició i va considerar que s’ha avançat molt en la seva investigació, tot i que considera que encara queda un llarg recorregut per conèixer quines són les millors teràpies pel seu tractament.

En acabar la conferència, l’alumna Candela Gil de l’Escola de Música Lloret va captivar el públic assistent amb la interpretació de dues peces al piano, dirigides per la professora de música, Mònica Krings.

En definitiva, va ser una conferència útil i necessària per a l’entorn natural de les persones amb aquesta condició. I tot un èxit, per la qual cosa, volem agrair a tots els membres de la comunitat educativa el seu grau d’implicació i de participació.

Josep Vilanova.