Eric Casañé, premi Bonaplata

El nostre exalumne Eric Casañé Torras ha obtingut un altre premi pel treball de recerca que va realitzar el curs passat, quan feia el 2n curs del batxillerat Tecnològic. Li han concedit el 1r premi de la categoria B de la vint-i-novena convocatòria dels premis Bonaplata Joves edició 2021 pel seu treball de recerca: “Sistema domòtic amb Arduino i Raspberry“.

L’acte es va realitzar el passat dia 1 de desembre al col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, situat a la Via Laietana de Barcelona. Aquests premis estan promoguts per l’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya (AMCTAIC) per tal de premiar projectes que tenen com a finalitat l’interès per recuperar i difondre el patrimoni industrial de Catalunya. L’objectiu dels premis Bonaplata, que arriben a la 29a edició, és sensibilitzar l’opinió pública sobre la importància del patrimoni industrial, testimoni de la nostra història. Aquests premis compten amb dues seccions i una d’elles és la dels Premis Bonaplata per a Joves, la qual pretén fomentar l’esperit de recerca i innovació dels estudiants de secundària. Aquesta secció disposa de dues categories: A i B. L’Eric ha participat en la categoria B, en què es premien els treballs d’innovació tecnològica.

Del treball presentat per l’Eric el Jurat en va ressaltar els següents aspectes:

Treball de creació tècnica i de disseny. Projecte que utilitza recursos tecnològics no fàcils i de difícil abast pels alumnes. Afronta com abaratir els costos d’implementació de sistemes domòtics emprant noves tecnologies de codi obert. Presenta la domòtica com una tecnologia que millora la qualitat de vida de les persones. Descriu tot el procés aplicat a una casa de dues plantes i soluciona tots els aspectes i problemàtiques que van sorgint de manera correcta.

El jurat vol felicitar i ressaltar el treball i l’esforç dedicat pels professors i tutors, d’orientar, dirigir i acompanyar als alumnes en la realització dels treballs de recerca. Gràcies a la seva feina i implicació es poden portar a terme treballs com els que s’han rebut enguany.

El treball de recerca de l’Eric, que va ser tutoritzat pel professor de Tecnologia Joan Fluvià, va consistir a dissenyar un complet sistema domòtic per a una llar, utilitzant les noves tecnologies de codi obert (open source). L’Eric va construir també una magnífica maqueta d’una moderna casa, en la qual es pot comprovar el funcionament dels diferents elements que s’hi poden controlar: obertura i tancament de la porta del garatge, il·luminació de les diferents estances, alarma de gasos i antirobatori, control de temperatura i humitat, sensors de presència, ventilador, etc. Amb aquesta configuració es pot controlar i supervisar aquest sistema des de l’ordinador o el telèfon mòbil, i des de qualsevol lloc del món.

Joan Fluvià.