El tronc de Sant Silvestre

Les postres del menú de Nadal que elabora i serveix el nostre alumnat de cicles formatius al restaurant de l’Escola d’Hostaleria de Lloret de Mar estan basades en un tronc de Sant Silvestre, una mena de braç de gitano, cremós i amb xocolata.

El tronc de Sant Silvestre és una proposta nadalenca originària de França, país on és molt conegut amb el nom de bûche de Noël. La recepta data de finals del segle XIX, quan va ser creada per rememorar una antiga tradició segons la qual, a partir d’un tribut que hi havia al segle XII consistent en l’obligació de portar un tió a la casa del senyor feudal, la gent va començar a fer la crema del seu propi tió, prèviament decorat.

Recordem que, a Catalunya, la tradició nadalenca del tió consistia a agafar un dels troncs del costat de la llar de foc per a fer-lo cagar i, després, cremar-lo, en la creença que les seves cendres tenien propietats màgiques per a la llar. A través de la renovació del foc, aquest ritual simbolitzava la renovació del temps i acostumava a tenir lloc coincidint amb l’últim dia de l’any, dia de Sant Silvestre, que dona nom al tronc de les nostres postres.