El pessebre de la immigració

Entrem en època nadalenca i, com és tradicional al nostre poble, l’Ajuntament, amb la col·laboració dels pessebristes de Lloret, organitza el Concurs de Pessebres a la Llar. Enguany, la convocatòria inclou per segon any consecutiu una categoria escolar, amb la intenció de fomentar tant la tradició pessebrista com, pròpiament, el concurs municipal.

I, com no podia ser d’una altra manera, també aquesta edició comptarà amb la participació del nostre institut. És per això que, dijous i divendres, tots hem pogut veure la composició modernitzada del tradicional pessebre nadalenc que els alumnes de batxillerat que cursen matèries del Departament de Visual i Plàstica han instal·lat al llarg del passadís principal de l’institut i al vestíbul de consergeria.

A mig matí, Rosa Relat, del Departament de Cultura de l’Ajuntament, i els dos membres del jurat que havien de valorar la composició ens han visitat i han pogut escoltar, en veu dels mateixos alumnes i professors del batxillerat artístic, les explicacions per a la seva correcta interpretació conceptual.

L’obra pretén ser fidel a la història que explica la tradició religiosa: Josep i Maria busquen de porta en porta un lloc on passar la nit, però la seva carència de diners els obliga a refugiar-se a un estable. Aquest fet serveix d’analogia per posar en relleu la situació d’inseguretat que pateixen arreu del món milers i milers de migrants.

Tres són els components bàsics d’aquest pessebre. En primer lloc, els alumnes de 2n de batx. artístic han pintat i han penjat a la paret del passadís principal un llarg mural compost per nombroses siluetes de diferents colors que es dirigeixen, alertades pel soroll, cap al vestíbul on hi ha les figures principals del naixement. És a dir, els pastors som nosaltres.

En segon lloc, al vestíbul, s’han col·locat les figures de Josep, Maria i el nen Jesús, treballades pels alumnes de 1r de batx. artístic amb roba embeguda de guix i disposada sobre una estructura interna de paper i cinta adhesiva amb la qual es dona forma bàsica a cada personatge. L’aire s’omple de retalls de notícies que els alumnes han descarregat d’internet i que narren, a través de cinc àudios, algunes històries crues d’immigrants.

Per últim, darrere de la sagrada família, enganxades a la gran vidriera, hi ha dues grans ales dissenyades pels alumnes de Tècniques graficoplàstiques. Una és blanca, encunyada sobre paper nou, i ens apropa a un temps de nadal sempre perfecte, ple de felicitat i alegria. L’altra és d’aparença grisa, construïda a partir de la superposició de retalls de diari, i ens torna a la crua realitat, mai ideal, sempre transitada de fets negatius. No tots, és clar; per això algunes de les plomes d’aquesta ala són també de color blanc.

Tanca el cercle compositiu el terra que sustenta les figures: la palla del pessebre és aquí paper trossejat de diari.