Dia Mundial del Medi Ambient

Avui, com cada 5 de juny des de 1973, es commemora el Dia Mundial del Medi Ambient. El lema de la campanya d’aquest 2023 és “Sense contaminació per plàstics”.

400 milions de tones és la xifra de plàstics que es produeixen anualment al món, més de la meitat dels quals són plàstics d’un sol ús. Quant al percentatge de reciclatge, aquest és inferior al 10 %, una quantitat irrisòria. De fet, entre 19 i 23 milions de tones de plàstic acaben en rius, llacs i mars i els microplàstics envaeixen l’aigua i l’aire i això incideix negativament en la salut de les persones i del planeta. És fàcil preveure que aquestes dades són insostenibles. L’ONU (i el sentit comú) considera que existeixen avanços científics i solucions que podrien resoldre aquesta crisi i que només fa falta voluntat política i que tots els agents socials s’impliquin en el canvi.

Potser per ser avui aquesta efemèride, l’exposició de cactus pintats pels alumnes de 1r de batxillerat artístic que hi ha al vestíbul principal de l’institut llueix de manera més eloqüent: el cactus és, per naturalesa, naturalesa supervivent. Potser també per això, cobra una altra dimensió el fet que el viatge de final de curs que avui inicien els nostres alumnes de 4t d’ESO sigui el Camí de Santiago o que el que faran tot seguit els de 1r d’ESO sigui d’acampada a Albanyà: fer camí a peu o acampar ens reconcilia, en certa manera, amb la natura.