Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust

El 27 de gener, aniversari de l’alliberament del camp d’extermini d’Auschwitz (1945), és la data designada per les Nacions Unides com a «Dia internacional de commemoració en memòria de les víctimes de l’Holocaust i de prevenció de crims contra la humanitat».

Els estudiants ho treballen a les aules amb un lema que acompanya en l’aproximació a aquest episodi de la nostra història contemporània.

El grup de treball del Departament d’Educació i el Memorial Democràtic han escollit enguany el lema proposat per l’Holocaust Memorial Daytrust: «Be the light in the darkness» ‘Sigues llum enmig de la foscor’. I és a partir d’aquest lema que els alumnes de primer de batxillerat que cursen la matèria d’Història del Món Contemporani han participat en un muntatge audiovisual amb treballs creats per 600 estudiants de 21 centres d’arreu de Catalunya. El vídeo és el que teniu inserit en aquesta entrada. Està preparat per a veure’l a partir de la proposta dels nostres alumnes, però us convidem a visionar-lo sencer.

D’altra banda, a la taula de davant del vestíbul principal del nostre institut, s’ha instal·lat un punt de trobada i reflexió simbòlic amb una espelma commemorativa encesa i la llegenda explicativa de l’esdeveniment. Sobre la taula, uns llumins escampats conduïen la mirada del visitant fins al rètol «Il·lumina amb les teves paraules». Just al costat, dos blocs de notes adhesives i un bolígraf convidaven a poder escriure expressions relacionades amb la barbàrie de l’Holocaust, amb les quals el finestral de darrere s’anés transformant en un mur commemoratiu. Presidint el lloc, per sobre de les notes escrites al finestral, la frase que serveix de lema: «Sigues llum en la foscor».

L’objectiu de tot plegat és animar a reflexionar sobre les profunditats on la humanitat pot arribar a enfonsar-se i sobre com persones i comunitats van poder resistir per ser llum abans, durant i després. «Sigues llum en la foscor» és una afirmació i, alhora, una crida a l’acció. Vivim un moment de grans canvis i incertesa. Podem solidaritzar-nos i optar per ser la llum en qualsevol moment i situació de la vida.