De cultura audiovisual amb Kubrick

Aquest darrer divendres 26 d’octubre, els alumnes de primer i segon de batxillerat que cursen la matèria de Cultura Audiovisual han fet una sortida al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).

Han estat els primers alumnes que han pogut aprofundir sobre l’exposició de Stanley Kubrick, acabada d’inaugurar, i, d’altra banda, els darrers en visionar alguns dels treballs vídeoartístics de la mostra Transicions que finalitzava el diumenge 28 d’octubre.

«If it can be written, or thought, it can be filmed.»  Stanley Kubrick.

La primera exposició repassa la trajectòria creativa del director novaiorquès Stanley Kubrick (1928-1999), des dels seus anys d’aprenentatge com a fotògraf a la revista Look, aturant-se en els seus dotze llargmetratges, fins als seus projectes nonats o encomanats a la responsabilitat d’altres cineastes. La mostra és un recorregut cronològic per l’obra d’un geni del cinema, creador d’obres mestres en una gran diversitat de gèneres cinematogràfics: Eyes Wide Shut (1999), 2001: una odissea de l’espai (1968), La taronja mecànica (1971), Barry Lyndon (1975), The Shining (1980), etc.

Els alumnes del nostre institut han vist una cuidada selecció de més de sis-cents ítems, entre imatges en moviment (uns quaranta audiovisuals); objectes i materials procedents dels arxius personals del director (documents de recerca i producció, guions, fotos fixes, utillatge, vestuari, maquetes, càmeres i objectius…), i la correspondència amb el talent que el va envoltar. Tota la carrera del director està documentada i representada, des dels seus inicis amb curtmetratges documentals fins a la seva última pel·lícula del 1999.

La segona activitat que els alumnes han fet al CCCB ha estat visitar «Transicions. Hormones en la cruïlla de l’art i la ciència». És una mostra de vídeoart que aplega peces audiovisuals de catorze artistes i col·lectius que treballen temes vinculats amb les hormones.

Planteja preguntes clau al voltant de com la societat regula la identitat de gènere i hi influeix, i examina de quina manera els avenços de la medicina han impactat en la nostra vida. Alguns dels artistes aporten una visió personal sobre els canvis experimentats amb l’ús de les hormones que ajuden el seu cos a concordar amb la seva identitat de gènere i porten l’espectador pel viatge emocional que això suposa. D’altres mostren els efectes de l’ús d’hormones en les emocions. A més a més, es fa una reflexió sobre la medicalització del cos de la dona a la societat contemporània mitjançant l’ús d’hormones en àmbits com el control de la natalitat, la menopausa i l’envelliment.

En la realització dels vídeos s’han fet servir una àmplia gamma de tècniques –animació 3D, stop- motion, vídeo d’infrarojos– i diversos formats: la interpretació, el vídeo musical, el documental, un programa de televisió o un canal de continguts en línia.

Un jurat internacional independent format per Carlos Motta (artista, Nova York), Lois Keidan (Live Art Development Agency, Londres), Laura Leuzzi (Universitat de Dundee) i Issey Osman (productora, Londres) ha seleccionat els participants a través d’una convocatòria oberta d’abast mundial. Així, la mostra inclou artistes consolidats i emergents de l’Argentina, Austràlia, Àustria, el Brasil, Colòmbia, Dinamarca, els Estats Units, França, Itàlia, el Japó, el Regne Unit, Suècia i l’Uruguai.

«Transicions. Hormones en la cruïlla de l’art i la ciència» és un projecte desenvolupat i dirigit per Chiara Beccalossi (Universitat de Lincoln). La mostra de videoarts va inaugurar a les galeries Project Space Plus de Lincoln abans de ser presentada a la Peltz Gallery de Londres. Després de la seva estada al CCCB, es traslladarà a Bolonya, a la LABS Gallery – Arte Moderna e Contemporanea.

Departament de Dibuix