14 de març: Dia de Pi

Dimarts passat va ser el Dia Mundial del Número Pi, que se celebra cada 14 de març perquè els anglosaxons llegeixen la data posant primer el mes, després el dia: 3/14/2023.

Amb motiu d’aquesta efemèride, el Departament de Matemàtiques del nostre institut ha plantejat diferents activitats a l’alumnat de primer cicle de l’ESO, per tal de treballar la infinitud del número, l’aleatorietat de les seves xifres, el seu significat i, en definitiva, per homenatjar-lo.

Com d’altres celebritats, ja forma part de la nostra cultura popular. El número, tot un clàssic. Felicitats!

EXPERIÈNCIA NÚMERO PI I MÈTODE PER CALCULAR EL NÚMERO PI

L’alumnat va fer el càlcul d’una manera experimental: en primer lloc, calia dibuixar una circumferència amb l’ajut d’un tub cilíndric i determinar-ne el diàmetre; a continuació, calia plegar la circumferència, mesurar-ne el diàmetre i, finalment, mesurar el contorn del tub amb una cinta mètrica. Es podia repetir el mateix procés amb una moneda, amb una anella, amb un rotlle de cinta mètrica…

En l’activitat anterior l’alumnat havia de trobar que la longitud de qualsevol circumferència dividida entre el seu diàmetre dona sempre 3,14, aproximadament, és a dir, aquest nombre descobert d’una manera experimental i aproximada, que es representa per mitjà de la lletra grega pi (π).

Josep Vilanova.