Workshop a l’Agència Espacial Europea

Aquesta setmana una professora del Departament de Ciències Naturals del nostre institut, l’Àngels Piqué, ha assistit a un workshop de robòtica i automatisme organitzat per l’Agència Espacial Europea. El taller s’ha celebrat al complex ESEC-Galaxia, situat a Bèlgica, i ha comptat amb la participació d’una trentena de professors de secundària de matèries STEM (sigles en anglès per ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), procedents de 14 països membres de l’Agència Espacial Europea i associats. Durant tres dies, els professors han après a utilitzar la robòtica espacial i l’automatisme en el context de matèries curriculars de l’àmbit STEM i han descobert noves eines, tècniques i recursos didàctics per a l’aprenentatge i la docència STEM a l’escola. També s’han establert contactes per a futures aliances de treball col·laboratiu entre centres educatius.

Els professors participants, en equips, han treballat en diferents missions relacionades amb l’espai. La primera missió ha consistit en dissenyar i construir un rover amb LEGO Mindstorms i programar-lo per buscar aigua a la superfície de Mart. També, amb l’ajuda d’un làser acoblat al rover, han enviat missatges en codi morse que han sigut desxifrats per altres equips. La segona missió ha girat entorn de l’Astro Pi, una Raspberry Pi amb una placa de sensors, una pantalla LED i una càmera acoblats, que s’ha programat per mesurar la temperatura i la humitat ambientals i mostrar missatges a la pantalla LED. Més tard s’ha utilitzat la càmera d’infraroig proper de l’Astro Pi per investigar l’estat de salut de la vegetació. Per finalitzar, la tercera missió ha consistit en construir i programar un sistema de reg automàtic amb Arduino, com els que algun dia potser s’utilitzin a Mart o a la Lluna. A més, els professors també han visitat les instal·lacions d’ESEC-Redu, per conèixer com es monitoritzen i es controlen els satèl·lits artificials des de la Terra.

Les eines i tècniques metodològiques adquirides en el taller podran ser aplicades a l’aula, per tal de potenciar l’interès dels alumnes per les matèries de l’àmbit STEM i despertar vocacions cientificotecnològiques i matemàtiques, especialment en les noies. Aquestes metodologies es basen en un aprenentatge significatiu, competencial i transversal, que fomenta el pensament crític, la curiositat, la cerca de solucions, la presa de decisions, la creativitat, la gestió de l’error… En aquesta línia, properament es durà a terme el projecte Space Rocket Challenge a 1r d’ESO, un projecte transversal amb participació de matèries de l’àmbit científic i tecnològic. Els alumnes hauran de dissenyar i construir un coet amb material reciclat i també hauran de buscar diferents maneres de propulsar-lo, amb l’objectiu final de llançar el coet el més amunt possible.