Trobada Erasmus + a Croàcia

Trobada Erasmus+ a Croàcia

Un grup de 6 alumnes de 3r d’ESO i 2 professors de l’INS Montbui vam viatjar a Croàcia el passat mes de setembre dins el projecte Erasmus+ “Can you tell me the way to…?” (https://twinspace.etwinning.net/8192/home), l’objectiu del qual és, a part de la millora de la llengua anglesa i la conscienciació de la ciutadania europea, donar a conèixer les principals rutes i camins que han determinat la història de cadascun dels centres participants.

El diumenge 17 de setembre vam volar cap a Dubrovnik. Una vegada a l’aeroport vam agafar un bus cap a la ciutat, ja que la trobada amb la resta de delegacions era a les 7 de la tarda i vam aprofitar per visitar una mica la ciutat. Una vegada vam ser-hi tots, vam anar en autobús cap a Metkovic, poble situat uns 100 km al nord-oest de Dubrovnik, a la vora del riu Neretva i prop de la frontera amb Bosnia-Hercegovina. Allà ens esperaven les famílies croates, que van acollir les nostres alumnes a casa seva durant l’estada.

Dilluns va ser el dia que vam dedicar a visitar l’escola amfitriona, el “Gimnazija Metkovic”. Després de la rebuda protocol·lària per part del director de l’escola, vam visitar l’escola guiats per alumnes croats. Després de la visita, els alumnes van participar en una activitat en anglès que tenia per objectiu analitzar unes mostres d’aigües dels aiguamolls proper a Metkovic, mentre els professors van assistir a una sessió de treball sobre la Mobility tool. Després de dinar, ens vam trobar tots a la sala d’actes de l’escola, on els alumnes de cadascun dels països van mostrar a la resta el joc de taula que havien preparat.  Després de jugar amb els diferents jocs durant força estona vam anar a fer una visita a la ciutat guiats de nou pels alumnes croats.

Dimarts, amb l’excusa de fer el track del recorregut amb l’aplicació per a mòbil Wikiloc (ca.wikiloc.com) i de fer fotografies de la vegetació per guardar-les amb projecte Noah (projectnoah.org), vam visitar la torre de defensa de Smrdan al poble de Klek. Quina pujadeta i quin sol que feia…! Sort que abans d’agafar el bus per anar cap a Ston, encara vam tenir temps d’arribar-nos a la platja i fer una capbussada i uns gelats. Després de dinar vam visitar les salines de Ston (www.solanaston.hr/en), situades a la península de Peljesac. Aquestes salines, que són unes de les més antigues i ben conservades d’Europa, daten de fa uns 2000 anys, en temps de l’Imperi Romà. Al segle XIV aquestes salines van passar a pertànyer a la República de Ragusa (Dubrovnik) i de fet van tenir una gran importància per la mateixa gràcies al gran pes econòmic que tenia la sal. Per tal de protegir les salines dels possibles atacs, es van construir unes muralles al voltant de les mateixes i del poble de Ston que són de les més llargues d’Europa.

Dimecres vam visitar Dubrovnik. Després de fer una visita guiada per l’Ajuntament i els carrers de la ciutat, vam agafar un vaixell per anar fins a l’illa de Lokrum. Allà vam tenir una estona lliure, que cadascú va aprofitar per fer el que volia: passejar pel jardí botànic, banyar-se o visitar una exposició sobre Joc de trons (algunes de les localitzacions d’aquesta sèrie s’han filmat a Dubrovnik i altres llocs de la costa croata). Abans de dinar –que va ser lliure- vam tornar cap a la ciutat. A la tarda vam visitar tots junts les muralles de Dubrovnik (vam estar més d’una hora per donar la volta sencera!).

Dijous vam dedicar el dia als aiguamolls del riu Neretva. Dalt d’una lada (embarcació tradicional de la zona) vam desplaçar-nos pels canals del llac Kuti, enmig de vegetació aquàtica com canyissos, bogues, nenúfars i lliris d’aigua. Vam dinar en un restaurant a la vora del llac, i un dels plats estrella va ser…arròs amb granota! Després de dinar vam ballar una estona i vam agafar de nou la lada per anar cap el bus, que ens va portar a l’estuari del riu. Allà el grup es va dividir, i mentre alguns van anar caminant fins al final de l’estuari per fer el track del recorregut i fer fotografies de les plantes pel projecte Noah, d’altres van participar en la filmació d’un vídeo anomenat Un dia a la vida de…un habitant dels aiguamolls del riu Neretva. Cap al tard vam tornar cap a Metkovic.

Divendres al matí vam fer tres visites a Metkovic. Primer vam anar a l’Ajuntament, on ens va rebre l’alcaldessa. Després els alumnes croats ens van fer una visita guiada pel Museu d’història natural dels aiguamolls del riu Neretva,  i finalment vam visitar la cova de Predolac, on un guia ens va explicar que hi viu una espècie única al món de crustaci. Després de dinar (una altra vegada hi havia arròs amb granota…) vam anar fins el poble de Vid per visitar el museu arqueològic de l’antiga ciutat romana de Narona (a-m-narona.hr/en/about-the-museum), una de les més importants de la província de la Dalmàcia romana. Al vespre vam sopar tots junts a l’escola croata diferents plats que van portar les famílies croates. Després de sopar hi va haver una festa amb música al pati de l’escola.

Dissabte al matí, després d’acomiadar-nos de les famílies croates, vam agafar un autobús que ens va portar fins a Dubrovnik i allà un altre que ens va deixar a l’aeroport.

Com podeu veure, va ser una setmana ben aprofitada!

FullSizeRender-2