Crònica d’un ‘Planeta fantàstic’

L’alumnat de primer de Batxillerat va assistir el passat dimecres 21 de febrer a la facultat de filosofia de la Universitat de Barcelona, on es va projectar la pel·lícula El planeta fantàstic (títol original en francès: La Planète sauvage”). És un film d’animació per a adults dirigit per René Laloux, estrenat l’any 1973 i doblat al català.

Aquestes són algunes de les impressions que han extret del visionat, segons han explicat l’Helena Muntada i el Xavi -alumnes de 1r BAT A– al web de l’institut:

1. Es poden extrapolar diversos missatges que estan presents en la societat d’avui en dia: hi ha gent que refusa el coneixement per tal de viure ells feliços, però també altres que creuen que el coneixement és el mètode per avançar com a societat i és també la nostra salvació; això es veu reflectit en el mite de la caverna que explica Plató.

2. En aquest film veiem també com, fora de la societat humanitzada, les accions que els animals fan no tenen un perquè raonat a darrere, a part de la cruel i despiadada depredació, que els humans hem après a regularitzar.

3. Es pot veure també una crítica a la societat, ja que els humans tendeixen a menysprear les altres espècies, tot i que a la pel·lícula son els mateixos humans els menyspreats, crean així aquesta contraposició.

4. De manera implícita es pot veure com quan el poble s’uneix, aquest pot acomplir tot allò que els humans per si sols no poden.

Vida universitària

D’altra banda, al finalitzar el film es va dur a terme un cinefòrum. A més, l’alumnat va disposar de l’oportunitat de poder visitar les instal·lacions de la universitat, un petit tast del que és la vida universitària.