Un bocí d’història a les teves mans

Ja ho diuen, és molt important anar directament a les fonts. I al peu de la lletra s’ho ha agafat el Departament de Ciències Socials enguany.

Des de la matèria d’Història de 2n de Batxillerat s’ha engegat una iniciativa al respecte, en estreta col·laboració amb l’Associació d’Història de Barberà del Vallès, donat que la professora d’Història en forma part. L’alumnat ha pogut gaudir de l’oportunitat de poder veure, analitzar i inclús tenir a les seves mans fonts històriques primàries, és a dir, documents originals de la història d’Espanya dels segles XIX i XX.

Durant el primer trimestre l’Associació d’Història de Barberà ens va cedir alguns documents de finals del segle XIX i començaments del segle XX, corresponents al període històric de la Restauració Borbònica: caricatures, cartells, làmines i setmanaris satírics (L’esquella de la Torratxa, La Campana de Gràcia, Cu-cut!, Papitu…) amb l’objectiu de mostrar-los a l’alumnat i així il·lustrar aquesta unitat didàctica. L’alumnat va poder conèixer, de primera mà, què suposà el bipartidisme, el torn dinàstic i el caciquisme, la pèrdua de la Guerra de Cuba o la Setmana Tràgica.

Abans de les vacances de Nadal, va tenir lloc a la Biblioteca de l’institut una exposició de material històric original corresponent a la Guerra del Marroc, que comprenia un ventall històric des del 1909 fins el 1928.

L’exposició contenia un mapa original del Rif, un diccionari amb vocabulari bàsic castellà-àrab i transcripció fonètica per als soldats, postals que recordaven la pèrdua de la Batalla del Barranco del Lobo i la Setmana Tràgica, una cançó de l’època dedicada als soldats d’Àfrica signada pels compositors, postals que els soldats enviaven a les famílies durant la Guerra del Rif, cromos, jocs de taula, una auca de la Guerra d’Àfrica, documentació de les campanyes solidàries i Loteria Nacional per recaptar diners per socórrer els soldats que havien quedat invàlids després del Desastre d’Annual, així com medalles al valor i commemoratives del Tractat de Pau de 1927.

I, la darrera setmana de classe abans del confinament pel Coronavirus, vam poder anar un pas més enllà. L’alumnat d’Història de 2n de Batxillerat va poder veure, analitzar i tocar documents corresponents a la Dictadura de Primo de Rivera i la Segona República, amb l’objectiu de dur a terme una activitat molt especial: fer un comentari d’una font històrica com la que farien per preparar les proves PAU, però, en aquest cas, amb documentació històrica original.

En aquesta ocasió, van poder tenir un bocí d’història a les seves mans: llibres escolars de la Segona República, la Constitución de la República Española de 1931, un llibre de Manuel Azaña, diaris i portades de premsa de l’època, propaganda electoral, la placa metàl·lica d’una escola de la Segona República, documentació personal com un carnet de premsa o un passaport, entre d’altres.

En aquests dos carrusels que els hem mostrat, es poden veure algunes imatges de l’alumnat d’Història de 2n de Batxillerat treballant a classe amb els documents originals, observant l’exposició de la biblioteca i també detalls d’alguns dels documents històrics cedits.

Esperem que després d’aquest període de confinament disposem de temps per fer un pas més en aquesta iniciativa, en col·laboració amb l’Associació d’Història de Barberà, a qui li volem agrair la seva implicació i generositat.