Projecte Coeducació

La Comissió de Coeducació, des del 2018, ha estat treballant per fomentar activitats i reformar els espais del centre amb la finalitat d’oferir igualtat d’oportunitats a tot l’alumnat i promoure una metodologia que potencïi la igualtat de gènere i el respecte per la diversitat, la cooperació i els valors inclusius. L’aprofundiment de com implementar aquesta consciència s’està realitzant en xarxa, en col·laboració amb altres comissions i projectes de centre.

En un inici, a més de reforçar la metodologia que ja es duia a terme al centre, ens vam enfocar en rehabilitar el pati de l’institut, un projecte que formava part de tot un conjunt de reformes vinculades als “Patis Coeducatius” que ajuntaments i altres institucions ja havien realitzat. Hi va haver un estudi i anàlisis de referents com ara el del projecte Empatitzem, el dut a terme per la Cooperativa Coeducació i el projecte Aulo de Maria Acaso on es remarca que els espais condicionen la manera com aprenem.

Referents Projectes i Escoles:
Referents Metodologia:

La metodologia utilitzada s’ha desglossat en diferents fases i canals diversificats d’aplicació on s’ha implicat a tota la comunitat educativa. Es van realitzar enquestes, tant a l’alumnat com al professorat, i es va treballar de forma més acurada en determinats grups de l’ESO dins del marc del projecte Gaudir les formes. L’alumnat va participar en els tallers promoguts pel Col·legi d’Arquitectes i el Consorci d’Educació inclosos dins del projecte Arquitectura a les Aules. També vam comptar amb l’ajut de l’AMPA-AFA de l’Institut que va promoure el concurs de Pressupost Participatiu que va concloure amb una dotació dinerària per millorar els espais exteriors del centre. En el procés, es van dur a terme reunions de delegats de cada grup d’ESO i batxillerat, es van presentar variats projectes d’intervenció-rehabilitació i finalment, tot l’alumnat del centre va votar per guanyar la proposta de millorar i potenciar les zones verdes i de relaxació del pati incorporant taules i bancs de fusta.

Amb l’objectiu de potenciar la coeducació a l’hora d’esbarjo i amb relació a les fases d’anàlisi i resolució de “problemes” presents al pati, vàrem començar realitzant activitats d’observació, sensibilització i diagnosis de tot allò que podríem millorar, per passar a una anàlisi més profunda que, posteriorment, ens va ajudar a sintetitzar, resumir conceptes i definir estratègies d’actuació i disseny. Finalment es va arribar a un consens col·lectiu per tal de determinar les propostes més viables i que van formar part del concurs Pressupost Participatiu.

Estat inicial del pati
Idees de millora i possibles activitats

El resultat de tot aquest procés -que encara continua- ha estat molt satisfactori i aquest any escolar (2021-2022) hem iniciat el curs amb més espais verds que equilibren la relació entre asfalt i natura, fomenten la sostenibilitat i afavoreixen la diversitat coeducadora. A més d’integrar mobiliari (taules i bancs de fusta) en les zones més naturals del pati, generant-se així nous espais on palar, estudiar o senzillament relaxar-se, s’han plantat nous arbres i s’han obert i reformat zones verdes deshabilitades, la zona oest del pati, darrere del gimnàs, o destinades exclusivament a un ús didàctic, un espai tancat a l’hora de l’esbarjo, com ara és el cas de l’hort.

Per altra banda, hem iniciat també un procés enfocat a equilibrar les activitats que es duien a terme al pati, regulant els esports de pilota que dominaven i tenyien tota l’activitat que es duia a terme (especialment el futbol) i fomentant més diversitat per donar resposta a diferents inquietuds i aspiracions. Els alumnes de 4t d’ESO s’han oferit a gestionar una petita lliga cada dimecres, activitat que se suma a aquelles de recent creació destinades a l’alumnat de tota l’ESO durant tota la setmana, algunes d’elles també dirigides al professorat, com ara són la creació d’una coral, tallers d’escolta musical i d’aprenentatge de l’instrument ukelele, sessions de zumba i altres activitats coeducatives.