Sortida 4t d’ESO. Ruta commemorativa per Barberà

El dimecres 8 de juny al matí tot l’alumnat de 4t d’ESO va fer una sortida de l’àmbit social, de caràcter transversal.

Es va fer una petita ruta caminant per Barberà i Sabadell amb l’objectiu de conèixer i homenatjar a dues nenes de Barberà del Vallès, les germanes Masachs Borruel, que van morir a la massacre que van perpetrar els nazis a Oradour-sur-Glane (França), just la setmana en què es commemorava la fatídica data del seu assassinat (10 de juny de 1944).

La sortida va tenir dos punts neuràlgics: el primer, als jardinets de l’estació de tren de Barberà, on hi ha el monument commemoratiu a les germanes Masachs Borruel. Donada la rellevància històrica per Barberà de l’activitat que es va desenvolupar, després de donar la benvinguda a l’alumnat es van fer uns breus parlaments, un de l’Associació d’Història de Barberà i l’altre de l’alcalde de Barberà del Vallès.

A continuació, el David Ferrer, professor del nostre institut, va fer una explicació per tal de contextualitzar els fets històrics. Per qui no ho sàpiga, el David Ferrer és la persona que va dur a terme la recerca històrica sobre les persones exiliades espanyoles que hi van morir, gràcies al qual hem recuperat part la nostra memòria històrica.

Per homenatjar a l’Emília i l’Angelina Masachs Borruel l’alumnat els va escriure missatges expressant pensaments, dibuixant… que es van unir i es van col·locar al voltant del monument.

Es va anar caminant fins al segon punt de la sortida, la casa natal de les dues nenes, situada al barri de La Creu de Barberà.

Si les germanes Masachs Borruel van néixer a Barberà, com és que es va anar fins a Sabadell? El barri de La Creu de Barberà va ser de Barberà fins a l’any 1959, en què es va segregar de Barberà per annexionar a Sabadell.

A Sabadell van poder veure les dues Stolpersteine davant la casa on van néixer Les Stolpersteine són llambordes commemoratives que arreu del món recorden i homenatgen a totes les víctimes de l’horror perpetrat pels nazis.

Monuments i activitats:
Fotografies de grup: