L’ELISIÓ DE PREPOSICIONS DAVANT DE “QUE”

El que fins ara totes les gramàtiques catalanes solien anomenar caiguda de preposició davant de la conjunció que, ara la GIEC anomena elisió de preposicions davant que.

Exemple: Està acostumat (a) que li facin tot.

Pensa (en) que has de venir demà.

Recorda’t (de) que vindran a buscar aquell sac de patates.

Per als registres formals el criteri no ha canviat: s’elideix la preposició o bé, s’intenta buscar una solució que eviti el contacte entre la preposició i la conjunció que.

La GIEC proposa les següents solucions.

1. Intercalar un sintagma nominal entre la preposició i la conjunció.

Exemple: Es basa en la idea / l’argument / el fet que sempre arriba tard a la feina.

Pensem que també s’ha elidit la preposició davant que.

2. Intercalar una subordinada d’infinitiu entre la preposició i la conjunció que.

Exemple: Els professors han contribuït a intentar / fer que els alumnes aprenguin més amb aquesta pràctica.

3. Substituir la subordinada substantiva per una subordinada d’infinitiu o final.

Exemple: No renuncien al dret a poder fer vaga.

El document és un toc d’atenció perquè l’alumnat segueixi les normes.

4. Substituir la subordinada substantiva per un sintagma nominal.

Exemple: Aquest accident de trànsit va ser degut al mal estat de la carretera.

En els registres informals, el contacte entre la preposició i la conjunció que es considera habitual i, per tant, acceptable.

Exemple: Recorda’t de que vindran a buscar aquell sac de patates.

Es basa en que el públic hi estava interessat.

Els professors de l’escola han contribuït a que puguem triar la matèria.

El document és un toc d’atenció a que l’alumnat segueixi les normes.

La propagació del foc va ser deguda a que feia vent.

Per tant, en els registres informals s’accepta la preposició davant la conjunció que però en els registres formals segueix tot igual.