Competències

LA COMPETÈNCIA DIGITAL DE L’ALUMNAT

El Decret 175/2022, del 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica contempla 8 competències clau que l’alumnat ha d’assolir en finalitzar l’educació bàsica, entre elles, la competència digital.

La competència digital implica l’ús segur, saludable, sostenible, crític i responsable de les tecnologies digitals per al desenvolupament i benestar personal, per a l’aprenentatge, per a la feina, per a l’oci i per a la participació en la societat.

Inclou la gestió de dispositius i aplicacions digitals (maneig, configuració, manteniment), l’alfabetització en informació i dades, la comunicació i la col·laboració, l’educació mediàtica, la creació de continguts digitals (inclosa la programació), la seguretat (inclòs el benestar digital i les competències relacionades amb la ciberseguretat), assumptes relacionats amb la ciutadania digital, la privacitat, la propietat intel·lectual, la resolució de problemes i el pensament computacional crític.

Per això, el decret estableix uns indicadors operatius. En completar l’educació bàsica, l’alumne o alumna…

CD1. Fa cerques avançades a Internet atenent a criteris de validesa, qualitat, actualitat i fiabilitat, seleccionant-les de manera crítica i arxivant-les per recuperar, referenciar i reutilitzar aquestes recerques respecte a la propietat intel·lectual.
CD2. Gestiona i utilitza el seu propi entorn personal digital d’aprenentatge permanent per construir nou coneixement i crear continguts digitals, mitjançant estratègies de tractament de la informació i l’ús de diferents eines digitals, seleccionant i configurant la més adequada en funció de la tasca i de les seves necessitats en cada ocasió.
CD3. Participa, col·labora i interactua mitjançant eines i/o plataformes virtuals per comunicar-se, treballar col·laborativament i compartir continguts, dades i informació, gestionant de manera responsable les seves accions, presència i visibilitat a la xarxa i exercint una ciutadania digital activa, cívica i reflexiva.
CD4. Identifica riscos i adopta mesures en l’orientació del docent, mesures preventives en l’usar les tecnologies digitals per protegir els dispositius, les dades personals, la salut i el medi ambient i per prendre consciència de la importància i necessitat de fer un ús crític, legal, segur, saludable i sostenible d’aquestes tecnologies.
CD5. Desenvolupa aplicacions informàtiques senzilles i solucions tecnològiques creatives i sostenibles per resoldre problemes concrets o respondre a reptes proposats, i mostra interès i curiositat per l’evolució de les tecnologies digitals i pel seu desenvolupament sostenible i ús ètic.

DESPLEGAMENT CURRICULAR DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL DE L’ALUMNAT

El nostre institut ha fet un desplegament de la competència digital de l’alumnat de 1r a 4t de l’ESO. Amb aquesta distribució, ens assegurem que l’alumnat treballa totes les competències, continguts o sabers.