Emocions i sentiments per prevenir la discriminació

L’Escola del Parc fa dos cursos (2014-2015 i 2015-2016)  que sol·licita l’activitat Contacontes de gènere i Emocions i sentiments adreçada a l’alumnat, professorat i famílies de l’escola, una de les propostes incloses al catàleg municipal El Prat Educa 2015-2016, apartat “en clau de gènere”.

Aquesta és una activitat que fa anys es fa a diverses escoles del Prat. Que ha estat diferent a l’escola del Parc? En aquest centre va ser l’AMPA qui ho va impulsar; per part de la direcció es va considerar oportú prioritzar i donar centralitat a la proposta. Per aquest compromís compartit, es podria explicar en bona part que el projecte hagi arribat a un punt d’aprofundiment que potser en altres escoles amb més trajectòria en el temps no s’ha donat.

L’objectiu final és  la millora de la convivència a l’escola,que  per nosaltres, és:

Aportar consciència sobre els conflictes i dinàmiques de discriminació que es donen en diferents espais: la classe, el pati i el menjador, i reflexionar sobre els estereotips que transmetem en família

Donar suport a les iniciatives dins l’escola que afavoreixin el diàleg, l’expressió emocional i la resolució de conflictes

En el projecte posarem força atenció en la discriminació per qüestions de gènere i la orientació del desig, sense oblidar altres eixos de discriminació que operen a l’entorn escolar, com la islamofòbia o la xenofòbia.

Calendari accions curs 2015-2016

ACCIÓ DATA PARTICIPANTS
Tallers Contacontes de gènere i Emocions i sentiments adreçat a alumnat i professorat de 3r-6è Curs 2015-2016 Alumnat de 3r a 6à, professorat i monitoratge menjador
Taller adreçat a famílies (2) 03/12/2015 15-16.30 h25/022016 15-16.30 h 20 persones(1 home 19 dones)20 persones(1 home i 19 dones)
Fòrum trobada 17/03/2016 15-16.30 h 25 persones (2 homes i 23 dones)

Descripció accions

Contacontes de gènere i Emocions i sentiments adreçat a alumnat i professorat de cicle mitjà i superior pàg. 77 catàleg El Prat Educa 2015-2016 http://www.elprat.cat/imgfiles/documentsencer5.pdf  pàg. 77, en aquesta escola, a més del professorat i alumnat, en l’acció s’ha inclòs a les monitores de menjador

Taller Emocions i sentiments (2) adreçat a famílies

03/12/2015 Títol: “Com podem afavorir que cada nen/a pugui ser més lliure a l’hora d’expressar emocions i escollir aficions?” Vam parlar del sistema sexe-gènere i de com ens ha afectat i de com afecta als fills i a les filles. I de com a la família i a l’escola podem coeducar per revertir-ho.

11/03/2016 Títol: “Gestió emocional per la prevenció de la discriminació” (Vam parlar dels conflictes, el fenomen del bullying, i de quin paper podem tenir les famílies per prevenir i atendre les situacions de discriminació dins el grup-classe i a l’escola.). Es tractava d’identificar, entre d’altres, com les famílies contribuïm a transmetre estereotips nen-nena, negant per exemple en el cas dels nens les emocions. També vam posar en comú estratègies per fer front als conflictes. Un exemple comentat va ser que un nen va anar amb una disfressa de princesa al carnaval, i com es va treballar aquest tema per part de les altres famílies. Una mare va comentar que havia ensenyat al seu nen a no pegar, per això es quedava paral.litzat quan rebia una agressió, va demanar si us plau que totes les famílies donéssim indicacions similars als infants (de no pegar).

17/03/2016 Fòrum Obert:“Prevenir la discriminació, una responsabilitat de tots i totes A partir de la feina ja realitzada amb el professorat i l’alumnat a l’escola, us proposem un espai de diàleg i intercanvi entre famílies, professorat i monitoratge, per compartir la manera en com prevenir i enfortir la detecció del Bullying a l’escola, on s’ha demostrat que hi ha un fort component de gènere.

Aquesta acció és especialment interessant perquè, de forma grupal, famílies, professorat i monitoratge extraescolars es troben per parlar de l’educació. Només es fa en aquest centre i és a càrrec de l’AMPA, per completar el projecte que s’ofereix des de l’Ajuntament.

El professorat va expressar les dificultats que a vegades tenen de treballar continguts de caire emocional per la sobrecàrrega del currículum acadèmic. En aquesta i la resta de sessions hi havia representació de la diversitat cultural present a l’Escola. És molt interessant les seves aportacions i la motivació expressada. Molt il·lustratiu va ser el comentari d’una d’elles que va dir que el seu fill no volia anar a l’escola per comentaris de caire islamòfob. Davant aquesta afirmació hi va haver molta curiositat per part del professorat i altres famílies. De forma amable van expressar la seva sorpresa davant d’aquests fets, ja que és una escola amb molta tradició de diversitat cultural on les diverses comunitats han estat acollides. Algunes mares van expressar que és responsabilitat de cada família enfortir els infants per tal que siguin impermeables a aquest tipus de comentaris. Una de les talleristes (de les tres presents) va dir que hi havia algú que s’estava manifestant des de “la seva veritat” i per tant calia escoltar i mostrar respecte. Com a conclusió una de les talleristes va apuntar que quan hi ha algun infant que s’ho passa malament no només és problema d’aquest i de la família, sinó de tota la comunitat educadora. Les persones participants, per cloure l’activitat, van escriure una reflexió per millorar l’Escola.