TOTES PODEM SER CIÈNTIFIQUES

El passat divendres 10 de febrer va venir a la nostra classe la científica Núria Panella a fer-nos una xerrada per commemorar el Dia Internacional de la Dona i la nena en la ciència. Aquestes xerrades es realitzen a tota Catalunya gràcies al projecte de #100tífiques.

La Núria ens va explicar que li agradava jugar a bàsquet i cuinar. Va ser de les primes jugadores professionals del Bàsquet Girona. De petita volia ser bombera, però un dia a l’escola, quan tenia 10 anys, va veure baixar del laboratori els més grans de l’escola, vestits amb bata blanca i uns tubs d’assaig i va decidir que volia portar bata blanca.
Va estudiar Química a l’Universitat de Girona i enginyeria agroalimentària. Treballava en una empresa que feia coles, però va voler canviar de feina perquè allà feia molta pudor. Va començar a treballar a l’IRTA (Institut de Recerca i Tecnologia agroalimentària).

La Núria treballa a l’IRTA, allà es dedica a analitzar la carn, sobretot treballa amb els entrecots, per tal d’aconseguir carn més tendra, més gustosa i més saludable.
No treballa sola, ens va explicar que la feina de científica és una feina en equip i que a més de la gent del laboratori també col·laboren amb ramaders, pagesos, cuines, sommeliers…

A la seva feina han d’anar molt abrigats i ben tapats, ja que entra en unes neveres molt grans on fa molta fred. També porten unes sabates de seguretat molt gruixudes per no fer-se mal si els hi cau alguna cosa al peu.

A més de la xerrada, la Núria ens va convertir en investigadors i investigadores com ella. Primer vam fer una prova on havíem de triar entre diferents carns que estaven tapades amb un paper vermell, igual que ells treballen amb llum vermella. Així era més complicat identificar-la per la vista. La segona activitat va consistir a tastar una barreja desconeguda. Primer la vam provar amb el nas tapat i només vam identificar el sucre, però quan vam destapar el nas vam comprovar que també tenia canyella. I és que a la seva feina, els sentits tenen un paper molt important i necessiten entrenar-los igual que vam fer nosaltres.

La Núria es va unir a #100tífiques fa unes setmanes. És la primera vegada que hi participa i ens va dir que li havia agradat molt.

Amb la xerrada vam aprendre que tots podem ser científiques i ens va obrir la mirada de què és la ciència. Com va dir la Núria, un científic es fa preguntes i busca la seva resposta i tots podem fer-nos preguntes.