Treball per projectes

Les àrees de llengua, medi natural i social i descoberta de l’entorn i matemàtiques es treballen a partir de projectes consensuats amb l’alumnat. Aquesta metodologia afavoreix adquisició de les competències bàsiques atès que:

  • Fa protagonista l’alumnat en la construcció del propi coneixement perquè focalitza el desig de saber coses noves, la formulació de preguntes, la reflexió sobre el propi saber, la recerca de nous coneixements i la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge.
  • Dóna gran rellevància al treball cooperatiu. S’elaboren preguntes o hipòtesis, es prenen decisions sobre el repartiment de tasques i es posa en comú el resultat de les tasques individuals i s’elabora col·lectivament el resultat.
  • Incentiva processos d’investigació que suposen cercar, seleccionar i interpretar informació a través de fonts diverses, formular nous dubtes i noves preguntes i establir relacions amb altres problemes.
  • Es transfereixen estratègies per aprendre: es representa el procés de construcció de coneixement, s’avalua el que s’ha après i com s’ha après.
  • S’activa la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup per construir coneixement de forma compartida

EDUCACIÓ INFANTIL 

Els temes del projecte sorgeixen de les converses, comentaris o propostes espontànies de l’alumnat. El docent aprofita aquestes inquietuds per estirar el fil i desenvolupar el projecte proposant un problema cognitiu que desperti una conversa.

La durada d’aquests projectes pot ser diversa, segons es mantingui l’interès de l’alumnat, des d’uns dies a un trimestre o un curs.

EDUCACIÓ PRIMÀRIA

Els projectes sorgeixen una activitat inicial: sortida a l’entorn, visionat d’un curtmetratge o obra d’art, d’imatges, una tertúlia…

Igual que en els projectes d’infantil, la durada dependrà de cada projecte, dels interessos i motivacions de l’alumnat o del producte final que s’hagi de confeccionar.

El docent guiar els alumnes segons les seves motivacions i segons el que diguin que volen aprendre, plantejant conflictes cognitius i afavorint la participació de tot l’alumnat.