Racons barrejats

Anomenem Racons barrejats a aquelles sessions en que compartim les propostes de racons de les dues aules d’educació infantil com si es tractés d’un sol espai, compartit per l’alumnat dels dos grups.

Aquesta proposta es duu a terme tres matins a la setmana després de la rutina del Bon dia fins l’estona d’esbarjo.

ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT:

• L’alumnat poden disposar de les quatre àrees temàtiques pertanyents a les dues aules: joc simbòlic, jocs, blocs i àrea gràfica. Puntualment s’hi pot incorporar si cal, l’àrea d’aigua, sorra i llum (o alguna de les seves propostes).
  • Organització: L’activitat dels alumnes s’organitza segons un procés de Planificació – Treball – Recollida i record. Algunes propostes són d’accés lliure i altres formen part d’un Pla de treball que cal completar obligatòriament.

Planificació: en el moment d’acollida dels alumnes a l’aula plantejarem estratègies per tal que els alumnes vagin prenent consciència dels espais dels que disposen i del que hi poden fer, per tal que amb el temps s’hi dirigeixin amb un objectiu concret del que hi volen fer. És un procés lent, que requereix d’un aprenentatge i un entrenament, que potser no es pot fer tampoc cada dia amb tots els alumnes. Intentem evitar llargues sessions asseguts en rotllana on els nens parlen d’un en un, provem de planificar en petits grups, encara que no ho puguin fer tots cada dia, amb la implicació de la mestra de suport.

En aquesta fase es presenta o es fa un recordatori de les activitats obligatòries que formen part del Pla de Treball.

Treball: estona en que els alumnes juguen en les diverses propostes de les diferents àrees o realitzen les activitats del Pla de treball.

Recollida i record: temps dedicat a la recollida dels materials que s’han utilitzat. L’ordre i la presentació a l’aula d’aquests materials ha de facilitar-ne la recollida. Temps també per al retorn a la calma i per a fer un procés de record del treball que s’ha fet en aquesta estona. Aquest procés de record requereix també el treball en petits grups, i es pot fer gràcies a la participació de la mestra de suport. Potser no és possible fer cada dia el procés de record amb tots els alumnes, algun petit grup pot fer-ho, per exemple, mentre altres comencen a esmorzar, es tracta d’anar poc a poc adquirint un hàbit.

Adaptació del grup de P3: en les primeres sessions del curs i durant el temps que es consideri necessari, el grup d’alumnes de P3 es dirigeix cada dia a una àrea diferent acompanyat de la seva tutora, per tal de familiaritzar-se amb els espais i les propostes de materials.