-Millor respectar el seu ritme i no intervenir.
-Millor respectar el temps que necessita per arribar a assolir les diferents postures.
-Millor no forçar el seu desenvolupament integral a partir de la seva realitat.
-Millor elogiar tot allò que ha aconseguit en comptes d’allò que li falta per assolir.
-Millor acompanyar.
-Millor ser-hi present.
-Millor connectar.
-Millor no asseure als infants si no han arribat per ells mateixos. Esperar el moment quan estiguin realment preparats.
-Millor gaudir del present i no tenir presses.
-Millor observar.
Totes aquestes premisses segur que les heu sentit alguna vegada durant la criança dels vostres infants. Doncs bé, tenen uns fonaments què són molt importants i beneficiosos pel desenvolupament integral en la primera infància.
La llibertat de moviment significa que el vostre infant pugui: descobrir, explorar, experimentar, perfeccionar les seves postures i moviments per ells sols.
Si asseiem als vostres infants no estan gaudint de la llibertat de moviment, ho estem coartant. Ells han d’arribar per si mateixos a: girar-se, posar-se de costat, seure, reptar, caminar, córrer… En el nostre dia a dia, veiem que si els vostres fills no han arribat per ells mateixos a assolir una determinada postura, posteriorment no poden desfer-la per tornar a la inicial i és quan necessiten l’ajuda de l’adult. Quan deixem fer, quan respectem el seu temps, el seu ritme, el seu espai s’aconsegueixen beneficis com:
- la flexibilitat
- la coordinació
- la confiança
- la seguretat
Cliqueu aquí per veure més imatges
I sobretot i molt valuós arriba la conquesta de l’AUTONOMIA per si mateix. I es pot veure quan l’infant es cansa d’estar en una posició, i ell mateix canvia, és a dir; desfà la posició i torna a l’inici i no ha d’esperar a l’adult, perquè té totes les estratègies, actituds i capacitats per poder fer-ho sol sense ajuda de l’adult.
Per contra, un infant que no hagi arribat per si mateix, reclama molt a l’adult per canviar de posició, perquè es cansa i no sap desfer-la. L’adult desfà la posició, però ell deixa de provar, no continua repetint o buscant la solució. No es troba còmode ni tampoc segur en aquest àmbit, sigui a casa o a l’escola.
A la reunió pedagògica que farem el dia 4 de desembre, us ensenyarem vídeos on podreu apreciar més exemples de llibertat de moviment, ja que a les fotos que hem posat aquí a l’article són estàtiques i no es pot veure la seqüenciació dels moviments.
Si voleu més informació sobre aquest tema, podeu consultar el llibre de Sonia Kliass “L’art de posar llibertat” com acompanyar el joc i el moviment dels infants.