EL PLAER DE JUGAR

El joc és l’essència de l’infant, és la seva forma d’expressió natural: es descobreix a ell mateix, descobreix i posa a prova les seves possibilitats, descobreix als altres i s’hi   relaciona i descobreix tot allò que l’envolta. 

De fet estan sempre jugant, fins i tot quan a vegades els adults considerem que ”no toca” (moment de posar jaquetes aprofiten per fer-les giravoltar, tirar-les enlaire, juguen amb l’aigua a l’hora de rentar-se les mans, els baldons de les portes, amb la roba i les sabates a l’hora de desvestir-se i vestir-se…)

Erickson: “La forma natural del nen és el joc. El joc és l’activitat en la qual els nens poden fingir, imitar, fantasejar, posar a prova els rols i els sentiments…”

A l’espai Diables les nenes i nens han disposat d’uns racons de joc amb uns elements que els han permès segons els seus interessos i necessitats jugar. Jugar d’una manera lliure i espontània: descobrir, explorar, combinar, provar, crear, construir, deconstruir, imaginar… Hi ha racons i elements que ens han acompanyat tot el curs i  a mida que ha evolucionat el seu joc n’han fet un ús diferent . També n’hem afegit de nous.  

Nosaltres els hem deixat fer, ja que considerem que  no hi ha una manera correcta de jugar, totes són  vàlides. Això sí,  hi ha establertes uns petites normes de convivència , de respecte a les companyes i als companys, als adults, a l’espai i als objectes.      

cliqueu aquí per veure més imatges

El joc dels infants ha anat  evolucionant. D’un temps cap aquí  va apareixent el joc imitatiu i simbòlic; estan apareixent: mames i papes que cuiden els seus bebès, mecànics i “mecàniques que arreglen cotxes, cuiners i cuineres, doctores i doctors, dracs, llops, cavallers…    

El joc i  també la manera de relacionar-se entre ells i elles. Al principi un joc més individual, cada vegada han mostrat més interès per l’altre, han anat compartint els espais i els jocs i s’han produint més interaccions entre ells i elles: mirades, mirades de complicitat perquè saben que estan fent una cosa junts, somriures, verbalitzacions, petites converses, contacte físic, abraçades, petons, ajuda i consol, corredisses, crits, empentes…  Interaccions que en ocasions han comportat  l’aparició de conflictes o desavinences. 

També s’observen entre ells i s’imiten: paraules, gestos, expressions, accions, preguntes, respostes…Últimament ho fan com a joc, es mostren molt contents!! 

El joc, la imitació i la curiositat dels infants per tot allò que els envolta són molt importants en el  procés d’aprenentatge dels petits. 

Jugant, els infants expressen les seves emocions: contents ( mentre juguen, quan aconsegueixen objectius, comparteixen un joc, quan fan un descobriment…), tristos (es fan mal, algun company o companya els hi agafa una joguina….), enfadats (frustració perquè  no els surt una cosa , per no poder tenir  allò que té un altre, perquè li han pres una joguina). Els infants tenen les emocions a flor de pell, en un instant passen de sentir-se contents a tristos o enfadats!!! Com adults hi hem posat paraules i els hem ajudat a gestionar-les.

I si per les nenes i els nens jugar és un plaer, per nosaltres també és un plaer veure’ls com gaudeixen jugant !!