Descobrint el món que ens envolta a través del joc simbòlic.

Els infants de l’espai de Castellers durant aquest trimestre han anat evolucionant a tots nivells. Són més conscients del seu propi cos i el dels altres, parlen en primera persona, utilitzen el “meu” o “mio”. A nivell motor corren, salten, s’enfilen, pugen i baixen, es gronxen; van adquirint el llenguatge de forma més estructurada, augmenta la capacitat d’expressar-se verbalment, adquireixen i amplien el vocabulari, comencen a fer frases …

Al mateix temps observem com va canviant i evolucionant el seu joc. Un joc cada vegada més complex, elaborat, creatiu i imaginatiu, on es barreja realitat i ficció, menys individual i més en petit grup, on s’imiten uns als altres, on comencen a gestionar-se entre ells d’una manera natural i respectuosa, posant límits, on van trobant maneres de relacionar-se, de cooperar. Estableixen diàlegs, coincidint amb l’explosió del llenguatge, dignes de fer-ne un recull. La consciència del que passa al seu voltant i del que fem els adults els hi desperta interès i curiositat. Volen entendre-ho i la manera és imitant i recreant accions i situacions de la vida quotidiana dels adults, personatges i rols. En això consisteix el joc simbòlic.

Aquestes són algunes de les situacions de joc viscudes a l’interior de l’espai per les nenes i els nens:

  • Preparació a la cuineta de: macarrons, cafès, gelats… Que després es mengen o ofereixen als companys o als adults; sobretaules prenent un cafè, una cervesa.
  • Fer de mames i tenir cura de les nines com si fossin bebès (donar biberó, passejar, posar-les a dormir), fer de mama i tenir cura d’un infant que fa de bebè.
  • Posar-se ninos a la panxa sota la roba, dient: “tinc un nen a la panxa” I els hi preguntem: ja ha sortit? Responen: ” no, encara no!” I van a passejar amb el nino a la panxa.
  • Infants que agafen les eines i “arreglen” cadires, mobles, cotxes…
  • Fer de metges i dentistes: un infant s’estira al matalàs, dient: “estoy malit@, doctor cúreme”. I amb el termòmetre, els fonendos, la xeringa, es curen. I acostumen a intercanviar-se els papers.
  • Un Rei carter que ens porta paquets, a vegades en una capsa plena d’objectes, altres ficats en una bossa de mà, mai se sap què ens portarà aquest “Rei carter”.

Cliqueu aquí per veure més imatges

  • També donen molt joc les cadires, han pogut pujar a un avió i anar a Mallorca… Amb tren i bus per anar a Barcelona… Preparen aquest muntatge entre ells, no els falta imaginació com veieu.
  • També recreen situacions viscudes com: visita a la granja, a l’aquàrium…. Disfressar-se amb ulleres, faldilles…
  • I juguen a ser personatges com ara: la Barbie, la Chelsi, Spiderman…
  • Amb tanta activitat a vegades els hi ha vingut de gust fer relaxació. I què millor que unes classes de Ioga: la figura saludant al sol, la del gos, de l’Indi… En saben unes quantes, i així també van practicant l’equilibri i el coneixement del propi cos.

Moments de joc a l’exterior:

  • Fer construccions amb capses de fruita, apilar-les, posar-les de diferents maneres per convertir-les en cases, coves, autobusos, trens amb finestres (això ens ho explicaven ell@s mateix@s), fer circuits per on passar i posar a prova les habilitats i l’equilibri, mil i una opcions, on participen diferents infants, cadascú fent la seva tasca.
  • Els tricicles es converteixen en una ambulància, un cotxe de policia o un vehicle de repartiment de paquets.
  • Al sorral fer pastissos i gelats amb la sorra.
  • Tant a l’interior com a l’exterior el joc que des de fa molt de temps els interessa és que “viene el lobo”: un fa el paper de llop i persegueix als altres que marxen corrents, cridant i rient. Aquests últims dies “viene el zombi”.

Tot jugant els nens i les nenes posen en marxa la seva creativitat i imaginació: un tros de mànega a ulls d’infant pot ser una flauta, una baqueta; un termòmetre un coet que s’enlaira; un moble pot ser un vaixell pirata, un autobús o un tren; una branca petita un ocell, una canya de pescar… A través del joc simbòlic els infants: coneixen i comprenen l’entorn que els envolta, es coneixen a ells mateixos i als altres, aprenen maneres de relacionar-se, de col·laborar, senten i expressen emocions, desenvolupen el llenguatge, gaudeixen de tot el seu entorn.

«Jugar es la principal actividad de la infancia y responde a la necesidad de los niños de mirar, tocar, curiosear, experimentar, inventar, imaginar, aprender, expresar, comunicar, crear, soñar…” Imma Marín.