Diagnosi

Per fer la diagnosi, la Comissió Digital del Centre ha utilitzat diferents recursos:

1.- Per una banda s’ha passat el formulari SELFIE, és una eina gratuïta, personalitzable i fàcil d’usar que pretén ajudar els centres educatius a avaluar en quin punt es troben en relació amb l’aprenentatge a l’era digital.

S’ha passat a quatre bandes: a l’equip directiu, als coordinadors i coordinadores de cicle, a tot el claustre i a 200 alumnes (de 3r, 4t 5è i 6è de Primària).

2.- Formulari de Competència Digital Docent que tot el claustre, incloent l’equip directiu, ha omplert. Aquest és un formulari creat pel Departament d’Educació per veure en quin punt maduratiu es troba el o la mestre/a digitalment parlant.

3.- Formulari a les famílies. És un formulari que vam enviar pels grups de WhatsApp, pàgina web, Telegram i xarxes socials a totes les famílies de l’escola on els vam fer un seguit de preguntes molt fàcils de respondre perquè puguem obtenir informació de la sensació que tenen les famílies sobre tot el que fem a l’escola en l’àmbit digital, si es coneixen les vies de comunicació família-escola, si saben quines eines digitals utilitzen els seus fills i filles, si coneixen les xarxes socials del centre, etc.

4.- Entrevistes a les famílies. S’han fet diferents entrevistes a famílies de manera aleatòria. Aquestes entrevistes han estat destinades a conèixer l’opinió de les famílies respecte a l’àmbit digital de l’escola, la comunicació família-escola, entorns virtuals d’aprenentatge, eines digitals, millores possibles.

5.- Enquesta al Consell Escolar del Centre. Al consell escolar, com l’òrgan decisiu de l’escola, s’ha passat un formulari i s’ha fet un debat sobre la utilització de les eines digitals de l’escola, la comunicació família-escola, entorns virtuals d’aprenentatge, maquinari a l’escola i a casa, ús de la tecnologia al centre i a casa per tal d’obtenir més informació i possibles aspectes a millorar.

6.- Revisió de la documentació del Centre. La comissió digital de centre conjuntament amb l’equip directiu ha fet una observació sobre els documents oficials del centre i la relació que tenen amb l’àmbit digital per tal de realitzar canvis, ampliar o reduir aspectes ja obsolets de fa anys.

Amb tota la informació que s’ha extret dels diferents formularis que s’han passat a tots els agents de la Comunitat Educativa del centre, ens hem fet una visió molt global del punt on es troba el centre en general pel que fa a les tecnologies i recursos digitals.

D’aquest anàlisi s’han extret uns punts forts i punts febles que utilitzarem per establir uns objectius a mitjà i llarg termini:

ASPECTES A MILLORAR PUNTS FORTS
– Adaptacions tecnològiques a les necessitats de l’alumnat. – Implicació de la comunitat educativa en les tasques digitals.
– Estratègia digital de centre antiquada. – Comportaments segurs de l’alumnat a Internet.
– Retroalimentació en les tasques digitals. – Dispositius digitals de l’escola (tauletes, portàtils, ordinadors de sobretaula, robòtica, pantalles interactives…)
– Assistència tècnica. – Debat sobre l’ús de la tecnologia a l’escola.
– Instruments d’avaluació (coavaluacions i autoavaluacions de manera digital) – Un bon accés a Internet.
– Ús d’eines digitals a les classes. – Implicació i motivació de l’alumnat
– Incorporació d’eines i instruments digitals a les programacions. – Col·laboració amb agents externs
– El professorat del nostre centre crea recursos digitals per a reforçar la seva labor d’ensenyament. – Infraestructura referent a la wifi, connectivitat, punts d’accés…
– Manca de formació digital a les famílies de l’escola. – Participació en cursos, seminaris, capsules… referents a les TAC
– Organitzar l’ús de les tecnologies digitals tenint en compte els diferents ambients d’aprenentatge. – Utilització dels diferents EVA a l’escola (Classdojo, Classroom)
– Tractar la informació numèrica. – Diferents vies de comunicació (grups de WhatsApp, Telegram, TockApp, Web del centre, Instagram, Twitter)
– Conèixer i fomentar la protecció dels drets fonamentals a l’honor, la intimitat personal i la pròpia imatge en l’ús de les tecnologies digitals. – Navegació i comunicació en el món digital.
– Fer pràctica reflexiva sobre la pràctica professional relacionada amb les tecnologies digitals.
– Promocionar l’accés als recursos respectant la propietat intel·lectual.
– Tractar la informació gràfica, sonora i de la imatge en moviment.