Les Conferències a Ponent

Pensar una feina, fer-la i comunicar-la davant d’altres persones són activitats molt freqüents a la nostra societat. Cada vegada es valora més que una persona sigui capaç de parlar en públic per exposar un tema, defensar una opinió, fer una pregunta interessant, …

Per tant, en la societat de la informació, comunicar es converteix en una de les competències bàsiques per al desenvolupament de les persones, i creiem que a l’escola és un bon lloc per practicar-la. És per aquest motiu que intentem fomentar situacions en les que els infants hagin d’expressar i explicar als altres coses que saben i/o que han après.

En què consisteix el treball de fer conferències?

Una conferència és la comunicació i l’exposició que fa un alumne, sobre un tema que ha preparat, a la resta de la classe. Normalment el tema és proper a l’alumnat i es recomana que els i les infants tinguin un coneixement  previ o algun tipus d’experiència sobre el tema que tria; així estarà més motivat/-a per realitzar el treball.

L’ infant tria el tema i en fa la proposta al mestre. Tot seguit es decideix la data i l’hora per a la seva exposició. Cada infant ha de fer una conferència cada curs.

L’alumnat, a casa i amb l’ajuda de la família, farà el procés de cerca i selecció d’informació, així com la preparació dels materials per a l’exposició i l’explicació oral.

Tot i que la conferència es prepara a casa, a l’escola dediquem unes sessions inicials per afavorir el desenvolupament de la competència informacional en l’alumnat  i unes sessions en petit grup per revisar, resoldre problemes, dubtes i per guiar el procés.

El dia de la realització, l’alumne exposa el seu treball i, en acabar, els companys li poden fer preguntes per resoldre dubtes sobre la seva explicació.

Amb l’activitat de la conferència pretenem fer un pas més enllà per assegurar l’assoliment de la competència informacional en el nostre alumnat, afavorint-ne la pràctica i sistematitzant els procés de les tres fases:

1. Cerca, localització i selecció de la informació
  2. Tractament de la informació
  3. Comunicació del coneixement adquirit

Alhora, també pretenem que les famílies col·laborin en el procés d’aprenentatge dels seus fills.

INTERVENCIÓ DE LA FAMÍLIA

Sempre és important poder explicar alguna cosa que el nen/a hagi viscut o tingui un coneixement previ. D’aquesta manera podrà fer la conferència sentint-se un expert.

En aquestes edats tot el que sigui vivencial és important pel seu creixement personal (deixem els powers points per més endavant).

És important l’acompanyament de la família en tot moment, però que sigui el propi nen/a que decideixi, faci i presenti la seva conferència. Els pares/mares estan al seu costat per acompanyar-lo en aquest moment on el nen/a es sent protagonista.