Filosofia 3/18 a Ponent

“Filosofia 3/18 és una proposta educativa per a l’educació infantil, primària i secundària, que pretén desenvolupar les habilitats de pensament dels estudiants, tot ajudant-los a comprendre les matèries d’estudi, a ser més conscients de la riquesa del bagatge intel·lectual heretat i a preparar-se per participar en un món democràtic.

Filosofia 3/18 ha adaptat al català quatre programes del projecte conegut internacionalment com a Philosophy for Children, els altres han estat creats pel Grup IREF, de manera que avui podem parlar d’un currículum ampli i sistemàtic que té com a objectiu reforçar  les habilitats de pensament i les actituds tant morals com intel·lectuals, partint de la filosofia com a disciplina fonamental. Es tracta d’un projecte que concreta el desig general d’ensenyar a pensar i s’enquadra dins la tradició anglosaxona del pensament crític.”·

(…)

“La finalitat no és convertir els infants en petits o grans filòsofs, sinó convertir-los en individus que tinguin elements per prendre decisions, que prevegin les conseqüències de les seves accions, procurant que siguin més reflexius, considerats i raonables; és a dir, es tracta de millorar l’acció.

Es basa en les qüestions i els temes que han format part i que encara avui formen part de la reflexió filosòfica: la justicia, l’argumentació, com se sap que una afirmació és certa, què significa ser bell, com he d’actuar, etc.

OBJECTIU DE FILOSOFIA 3/18

“Una de les finalitats del projecte és ajudar l’alumne a estar més atent al discurs, a ser més reflexiu i més raonable, tot proporcionant-li les eines perquè pugui millorar la capacitat de judici. Ensenyar a pensar serveix perquè els joves siguin autònoms, perquè pensin per ells mateixos, perquè explorin alternatives diferents dels seus punts de vista, i perquè descobreixin els propis prejudicis i trobin raons per a les seves creences.”

“En mots de Matthew Lipman, creador del moviment Philosophy for children, el nostre objectiu és que els estudiants pensin millor per si mateixos des d’una perspectiva democrática.”

PENSAR  “El verb pensar és un terme ampli que assenyala diferents operacions o activitats mental que porten a emetre un judici o a tenir una opinió.”

En-raonar.  El pensament es formula amb el llenguatge; el llenguatge permet que el pensament tracti les idees, els conceptes, els problemes. Pensament i llenguatge són dues parts d’un únic procés de coneixement. El nostre pensament s’expressa fonamentalment amb el llenguatge, i per això és abstracte i generalitzador. (…)”

MILLOR  “De pensar. Bé o malament, ja ho fem. Del que es tracta és d’aprendre a pensar millor. (…)”

Millor des de la lógica. En l’educació, millorar les habilitats de pensament és d’una importància cabdal. Aquesta millora inclou, per exemple, la possibilitat de fer inferències, d’oferir raons convincents, de descriure, etc. És a dir, es proposa una sensibilització respecte dels aspectes lògics del discurs. (…)

Millor des de l’ètica. La lógica com a condició de l’ètica. Aprendre a pensar millor no és únicament un problema intel·lectual, també és una tasca moral.  (…) Cal adonar-se de les situacions, comprendre el context, tenir clares les conseqüències que es poden desprendre de la nostra acció, etc.

PER SI MATEIX   “L’autonomia es defineix com la capacitat d’un organisme per mantenir la seva integritat i per realitzar operacions dirigides a objectius propis, a partir de les informacions rebudes, dels continguts de memòria i dels propis criteris d’avaluació. (…)

DES D’UNA PERSPECTIVA DEMOCRÀTICA  “(…) No hi ha democràcia si no hi ha un espai obert a les discussions i a la mostra de perspectives distintes (…)”.

El Currículum Filosofia 3/18

EDUCACIÓ INFANTIL

Programa:Juguem a pensar

Llibre de l’estudiant: Tot pensant… contes
Llibre del mestre/a: Tot pensant

Cicle inicial

Programa:                        Pensar amb els sentits

Llibre de l’estudiant: Pèbili
Llibre del mestre/a: Persensar

Cicle mitjà

Programa:                       Filosofia de la naturalesa

Llibre de l’estudiant: Kio i Gus
Llibre del mestre/a: Admirant el món

Cicle superior

Programa:                             Filosofia del llenguatge

Llibre de l’estudiant: Pimi
Llibre del mestre/a: Buscant el sentit

Cada programa, des d’infantil fins a primària, sol durar dos cursos amb una certa flexibilitat, tenint en compte les característiques de cada aula i la composició del grup – classe.

El llibres de l’estudiant són relats a través dels quals els personatges i les situacions quotidianes van desgranant conceptes fonamentals de la història del pensament d’una manera viva i atractiva, tot provocant la curiositat dels estudiants. El text serveix de detonant per encoratjar els alumnes a pensar.

Els manuals del profesor ofereixen un recull sistemàtic de recursos: exercicis, activitats, plans de discussió, propostes d’avaluació, etc.  Que faciliten la tasca d’orientador i facilitador que el mestre o la mestra desenvolupa en aquest projecte.

Els programes destinats a l’educació infantil, cicle inicial de primària i batxillerat són aportacions del Grup IREF al currículum original; els altres quatre programes provenen de la traducció i adaptació del currículum de Phylosophy for Children, de M. Lipman.

Recentment el grupIREF ha elaborat el programa destinat a 2-3 anys:  Pensem-hi! Propostes per reforçar les habilitats de pensament en els infants de 2 i 3 anys.   Eumo Editorial.