Projecte d’arts escèniques: Meraki

La paraula Meraki prové del grec i significa fer alguna cosa amb creativitat posant tota l’ànima en allò que fas. S’aplica a tot allò que implica art i creativitat partint del sentiments, vivències, emocions… d’un/-a mateix/-a  per tal de conèixer-les, treballar-les, exposar-les… per, finalment, mostrar-les davant d’un públic. Sigui quina sigui l’art escènica que es vulgui desenvolupar. Tothom té cabuda en aquest projecte.

Aquest projecte va sorgir a partir de la creença que, l’escola, és el mitjà ideal per a crear les bases d’una societat cohesionada, cooperativa i inclusiva. Donat que, les arts escèniques, acullen a tothom per igual, s’aconsegueixen fites comunes i dóna a cadascun dels seus participants un rol específic dins de l’art.

Aquest últim aspecte, sentir-se part d’un projecte en comú i amb una fita comuna es fa especialment necessari en un centre com el nostre, on s’escolaritzen nens i nenes amb cultures molt diferents, amb idiomes molt diferents i amb interessos diferents. Agrupant-los sota una mateixa llengua i ajudant a desenvolupar les seves capacitats i competències.

Pretenem, per tant, contribuir a millorar la qualitat educativa superant una visió reduccionista de l’escola com a mer transmissor de continguts curriculars per a entendre-la com un agent actiu en la formació integral de la persona.

No sols volem ajudar a desenvolupar diferents competències dels nostres infants (competència lingüística; cultural i artística; social i ciutadana i competència en autonomia i iniciativa personal) sinó també uns valors imprescindibles per a construir una societat millor: l’esforç, el compromís, la constància, l’auto-coneixença, la solidaritat, el respecte, l’autoacceptació, la reflexió…

Les arts escèniques són una eina ideal per a difondre, entre tot l’alumnat, uns valors, unes emocions i una exploració interior que tenen un gran valor artístic, educatiu i cultural. Aquests valors es treballen de manera vivencial i motivadora per l’alumnat. Cada curs escolar, treballa diferents vessants de les arts escèniques.

Les arts són un mitjà per expressar sentiments, per explicar històries, per connectar amb altres persones. És una activitat que potencia les capacitats comunicatives. És important i necessari ensenyar els nens i nenes a expressar-se, a comunicar-se, a vèncer les seves dificultats, a posar-se davant d’un públic per poder assolir tota la riquesa expressiva que aporten les arts escèniques. Així doncs, les arts escèniques, ens ajuden a  aprendre a expressar i comunicar els propis sentiments, autocriticar-se, enriquir els seus mitjans d’expressió i la seva espontaneïtat.

Per tot això, des de l’escola creiem fermament en la importància del treball de les arts escèniques ja des de ben petits i petites.

teatre