Padrins de lectura

 

Que són els padrins i padrines de lectura?

A l’escola anomenem padrins o padrines als nens i nens més grans de l’escola que durant una sessió quinzenal ajuden els i les alumnes de P5 i 1r en el procés de desenvolupament del a la lectura, sempre des d’una perspectiva lúdica i d’aprenentatge entreiguals.

Els nens i nenes de 5è apadrinen els infants de 1r de primària i els/les de 6è els infants de P5. Es converteixen en models lectors i serveixen com a font d’il·lusió i  motivació en aquest fantàstic procés.

Cada alumne mantindrà el seu fillol/padrí al llarg de tot el curs per tal de potenciar una relació personal i afectiva entre ells dos. L’escola i els responsables d’aquesta activitat generaran molts moments de contacte com a foment d’aquestes relacions. Per suposat que es tindran en compte les característiques personals, tant dels fillols com dels padrins, per garantir l’èxit de les parelles.

Quins objectius es persegueixen?

-Potenciar els aprenentatges per part de tots els participants padrins/es i fillols/es.
-Crear contextos significatius d’aprenentatge (llegeixo perquè algú m’entengui, llegeixo per algú que li interessa escoltar-me).
-Establir lligams afectius entre padrins/es i fillols/es al voltant de la lectura.
-Generar una experiència positiva i plaent de lectura.

Com s’organitza l’activitat?

Durant el primer trimestre els i les mestres de 5è/1r i 6è/5 disposaran de moments de coordinació per dissenyar el projecte (distribució de l’alumnat, llocs on desenvolupar les activitats, dissenyar activitats no pròpies de la lectura, etc). El Cap d’estudis de l’escola preveu en el moment de l’organització horari de curs que els diferents grups puguin tenir una hora lectiva setmana per al desenvolupament de l’activitat.  

A inici de curs s’explica el projecte als alumnes implicats i durant el primer trimestre es va generant curiositat, il·lusió…

L’activitat s’inicia explicant i fent publicitat de l’activitat als alumnes dels cursos més grans. Se’ls explica en què consisteix, com s’organitzarà i quines són les pautes i consignes a seguir durant l’estona de lectura. De seguida entre els alumnes de cinquè i sisè es va generant una curiositat i unes ganes de conèixer el seu fillol o fillola abans que s’inicii l’apadrinatge lector. D’altra banda, entre els petits també sorgeix la curiositat pel padrí o padrina que els correspondrà.

Finalment arriba el gran dia en què es troben els fillols, filloles, padrins i padrines per fer les presentacions i per conèixer els seus gustos i preguntes respecte de l’activitat conjunta que inicien. I a partir d’aquell dia, l’activitat va començar…

Amb la intenció de facilitar qualsevol assessorament que demanin, el padrins i les padrines poden demanar ajuda per escollir llibres o contes a les tutories o a la bibliotecaria de l’escola. Es fa un registre en un llibret que recull tot el procés lector on consta (nom Fillol i Padrí, fotografia d’ambdós, curs,  títol del llibre, pàgines llegides).

Per què fem aquesta activitat?

  • Es millora la competència comunicativa de fillols i padrins
  • Els padrins milloren en els seus aprenentatges i especialment en la lectura i domini del codi i també en
  • l’augment de responsabilitat personal, ajuda i cooperació més enllà de l’aula.
  • Es dóna un valor afegit a la lectura, perquè va acompanyada d’una relació personal,
  • S’assegura la regularitat de llegir,
  • S’educa en el respecte com a persones entre companyes i companys de diferents edats, tenint en compte les diferències pròpies de l’edat i les peculiaritats de cadascú
  • S’accepta la diversitat. No tots els fillols i filloles ni tots els padrins i padrines són simpàtics, macos, carinyosos, ..però ni l’un ni l’altre s’escullen i cal acceptar el que t’ha tocat.
  • Es potencia la generositat.
  • S’assumeix un compromís i una responsabilitat, no es pot defraudar el fillol o la fillola.
  • La feina es pren seriosament. S’ha de saber ser responsables, en part depèn d’ells el progrés del seu fillol o la seva fillola en la lectura.
  • Fa créixer l’autoestima. Els nens i nenes del cicle superior que no tenen un bon concepte d’ells mateixos i creuen que no seran capaços de fer-ho bé, se n’adonen que poden ajudar els infants més petites tan bé o més que els altres.
  • El fet de relacionar-se amb nens d’infantil els fa adonar de coses que ja havien deixat enrere, els fa reviure records i els fa sentir grans.
  • Els fillols milloren en les seves competències lingüístiques.

Document