Història

La nostra escola deu el seu nom al Sr. Joan Sanpera i Torras

(Corró d’Avall, 1840 – Barcelona, 1914)

El dia 4 de setembre de 1840 va néixer en
Joan Sanpera i Torras
al barri de Lledoner,
aleshores de Corró d’Avall.
Tenia dos germans grans: en Josep i l’Antònia.

Tres anys després del seu naixement, el 13 de març de 1843 va morir el seu pare. El fill gran, en Josep, es va quedar tot el patrimoni de la família ja que era l’hereu. Per això amb 18 anys en Joan decideix marxar cap a Barcelona a buscar feina. Caminant, va arribar a Barcelona, cansat i famolenc es va mig desmaiar davant d’una adrogueria del carrer de la Princesa. Els amos de la botiga el van auxiliar, li van donar feina i el van acollir com un fill. Ells eren grans i no tenien fills. La botiga es deia cal Brut i era propietat del senyor Bartomeu Vidal.

El 14 d’abril de 1871, en Joan Sanpera es casà amb la senyora Josepa Rodés i Puig. D’aquest matrimoni van néixer tres fills: l’Antònia, la Josepa i en Joan. A la mort dels propietaris de cal Brut, en Joan Sanpera heretà tots els bens i propietats de la família Vidal.

En Joan Sanpera va fer fortuna fent importacions de productes colonials: sucre, cacau, etc. Va comprar la seva casa natal de Corró d’Avall i vàries finques del municipi.

Els darrers anys de la seva vida es dedicà a pagar reformes i obres noves a Les Franqueses, com per exemple un cementiri nou, una capella a Llerona, cases pels treballadors, un nou escorxador i l’edifici nou de l’Ajuntament i les escoles.

Aquest edifici va ser inaugurat el dia 1 de desembre de 1912.És obra de l’arquitecte Albert Joan i Torné, el mateix que va reformar la seva casa (actualment escola Mª Anna Mogas).La nostra escola va estar a l’edifici de l’ajuntament fins l’any 1995, en què es va traslladar a l’actual edifici del carrer Joan Maragall.

El rei abans de la seva mort el vaanomenar 1r Marqués de Les Franqueses, a petició de l’Ajuntament, per totes les obres fetes en la seva vila natal. Va morir a Barcelona el 9 de desembre de 1914.

L’escola es va inaugurar l’any 1912, essent ubicada fins l’any 1995 en el bell edifici modernista que es compartia amb l’Ajuntament. Aquest mateix any, l’escola es va traslladar al carrer Joan Maragall que és on es troba actualment.