“Un món d’emocions” Himne Escola Camps Elisis

Aquest curs, des de l’àmbit d’Educació Musical els alumnes de Cicle Superior han composat un Himne per l’Escola, i ho hem fet partint del món de les emocions (sentiments dels propis alumnes envers l’escola) i l’arquitectura (paral·lelisme amb la construcció d’un edifici).

En primer lloc vam preguntar als nostres alumnes si sabien què era un himne, si en coneixen algun, per a què servia, ….. Després d’una bona estona de conversa i partint dels coneixements previs dels alumnes els vam llençar un repte en forma de pregunta: “Us agradaria que la nostra escola tingués un himne?”. La segona pregunta encara va ser més impactant: “Us agradaria fer-lo a vosaltres?”. Les cares parlaven per sí soles!!! No s’ho podien creure, la il·lusió es veia en els seus ulls.

Un cop acceptat el repte, vam posar “fil a l’agulla” ràpidament. Primer, i de forma individual, els vam demanar que escrivissin en un paper quatre o cinc paraules que expressessin quin és el seu sentiment envers l’escola. Passats uns minuts es van distribuir en petits grups i ho van poder compartir amb els seus companys de grup. Finalment cada grup ho va poder posar en comú amb la resta de la classe. Mentre ho feien, ho anàvem anotant a la pissarra. Van sortir coses molt interessants que fins i tot, alguns d’ells no s’havien parat mai a pensar. Els fonaments de la nostra “construcció” ja es podien començar a visualitzar. El més important de tot va estar que els alumnes es van mostrar molt a gust exposant el què sentien, deixant sortir fora seu tot el que portaven dins. A continuació podeu veure tot el que va sortir.

Per poder continuar amb el nostre “edifici” ara s’havia de veure com sonava la música. A partir del que havia sortit a cada una de les classes, la Guadalupe va crear quatre bases instrumentals diferents però  abans d’escoltar-les vam llençar una nova pregunta als alumnes: “la música pot sonar diferent segons l’estat d’ànim o el què vol expressar qui l’escriu?”. Ells van poder fer en veu alta les seves pròpies reflexions al respecte i a continuació van escoltar les quatre bases i van poder contrastar-ho a partir de les seves opinions. Després van votar quina era la que més els havia agradat. L’elecció no acabava aquí; els vam proposar que com l’himne era de tota l’escola, el que havíem de fer ara, era deixar que les famílies i el professorat també es pogués expressar; i així ho vam fer. Vam enviar per internet un qüestionari a totes les famílies i  professors amb els àudios corresponents. Aquestes bases instrumentals es van sotmetre a votació de tota la comunitat educativa per tal de que sortís una com a elegida per a ser la base instrumental del nostre himne. Tothom van tenir uns dies per poder fer-ho online. A continuació podeu veure el qüestionari i quins van estar els resultats de la votació.

           

Una vegada escollida la base instrumental més votada, vam continuar amb la lletra de l’himne. Paral·lelament a les sessions de l’àmbit de música vam estar treballant durant tres setmanes la poesia com a tipologia textual en diferents sessions d’expressió escrita dins l’àmbit lingüístic. Vam començar per veure què era poesia, què coneixien els nostres alumnes de poesia, buscar la relació entre les lletres de les cançons i la poesia, descobrir els tipus de rimes, …. Un cop tractats aquests aspectes, vam deixar que volés la imaginació, que els nostres alumnes fossin creatius i que es posessin a escriure. Ho van fer el petit grup i la veritat és que van sortir coses molt interessants. Tot començava a agafar cos, i l’esquelet del nostre “edifici” ja començava a tenir forma. A continuació podeu veure algunes imatges d’aquests grups de treball escrivint els primers versos.

Després de tenir les idees escrites en un paper, ara calia comprovar com sonava en veu alta i veure com quadrava amb la base instrumental. No era una tasca fàcil ! Els grups van anar sortint a la pissarra i micròfon en i amb una mica de vergonya van anar trencant el gel i van anar recitant els seus versos, en alguns cassos amb improvisacions incloses. En les imatges següents podeu veure aquest moment del nostre Projecte de Treball.

El projecte avança a bon ritme. Han passat unes setmanes des de que vam començar i ja tenim escrita la lletra de l’himne de l’escola Camps Elisis. Els alumnes cada cop estan més motivats perquè s’adonen del que estan aconseguint. El següent pas és completar la base instrumental triada per tota la comunitat educativa amb diferents instruments. En aquest moment es fa reflexionar als alumnes sobre la idoneïtat d’uns instruments davant uns altres. No tots els instruments queden ben empastats entre ells. S’aprofita per repassar també les famílies d’instruments, les seves característiques, la seva sonoritat, … En les imatges següents podeu veure aquest moment del projecte on els alumnes van tenir l’oportunitat de fer les seves provatures.

Gairebé per acabar només ens quedava preparar l’himne a nivell vocal. L’objectiu final era deixar-lo enregistrat amb les nostres veus. El vam estar treballant per veus i també el vam memoritzar. També vam repartir unes parts de solistes i unes de gran grup. En el moment en que ens trobàvem del procés, tot havia de sortir perfecte. A continuació podeu veure imatges del dia de gravació on vam convertir la classe en un estudi de gravació amb micròfon professional inclòs.  Feu clic damunt la imatge per a veure totes les fotos.

Per finalitzar aquí teniu el producte final del nostre Projecte de Treball; s’anomena “Un món d’emocions” i realment és el que pot definir millor com es senten els nostres alumnes cada cop que entren per la porta de la nostra escola a l’iniciar un nou dia. Des de l’àmbit musical estem molt orgullosos del treball fet per tots plegats en aquests mesos de projecte i ho valorem molt positivament. Hem pogut constatar que amb il·lusió, motivació i donant a cada alumne la seva bastida, tots ells poden fer coses increïbles!!! Felicitats a tots !!! Desitgem que us agradi !!

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>