ELS ROMANS I L’ARQUITECTURA – Cicle Inicial

El Cicle Inicial hem començat el nostre Projecte de Treball relacionat amb Els Romans i l’Arquitectura amb la col·laboració del Col·legi d’Arquitectes @coaclleida i @aliancesmagnet

Iniciem un curs força diferent a la resta: l’alumnat venia d’uns mesos de confinament a casa. La casa. Un espai o lloc on han passat moltes estones i en la que fins ara no ens havíem plantejat la importància de les comoditats, necessitats que voldríem que aquesta tingués o de les que té. Tot prové d’un passat i els habitatges també: l’aigua potable, l’electricitat, la ventilació, els materials de construcció… són com són perquè hi ha hagut una evolució al llarg de tota la historia. Però moltes d’aquests invents/facilitats van ser portats per una civilització molt antiga: els Romans.

Visita d’en Ciceró:

En primer lloc ens va visitar en Ciceró, un avantpassat que venia de l’antiga Roma. Ens va dir que havia visitat la nostra ciutat i que s’havia adonat que els romans ens havien deixat moltes coses…i per això ens va plantejar un repte: descobrir què ens ha quedat dels Romans.

Amb aquesta visita comença el nostre projecte : Els Romans el qual ens portarà a investigar i descobrir el nostre passat a través de l’experimentació , la observació i la reflexió. A través de la indagació l’alumnat ha pogut descobrir una civilització diferent però a la vegada amb moltes coses en comú amb l’actual. La visita al museu de Lleida ens permetrà  aproximar-nos a aquella realitat. Al llarg d’aquest procés també vam poder descobrir els tipus d’habitatges que havia i tot allò que van aportar dins de les nostres cases.

La Classe de Mandoni (1r) i la classe d’Indibil (2n) us anirem explicant tot allò que anem descobrint!

Exploradors a la Domus Romana:

Passats uns dies, els alumnes de primer i segon van fer una sortida per visitar la Domus Romana. El motiu d’aquesta va ser oferir una experiència vivencial perquè elles i ells poguessin descobrir com eren les cases romanes.

A més de conèixer la distribució de la casa, els diferents espais i el material de com estaven construïdes, també ens van ensenyar, a partir d’una dinàmica, diferents peces i objectes relacionades amb els romans.

Els i les nostres alumnes van ser autèntics exploradors per conèixer millor com vivien els romans.

Feu clic damunt la imatge següent per a veure les fotos d’aquesta activitat!

La nostra Casa Ideal:

Seguint amb el projecte dels Romans, l’alumnat de cicle inicial es va plantejar per grups heterogenis i cooperatius com seria una casa ideal. Mitjançant la indagació i la reflexió vam arribar a trobar tot allò que havia de tenir que ens fes sentir feliços i satisfer les nostres necessitats més bàsiques com la llum natural associada amb un estat de benestar, la ventilació associada a una neteja de l’ambient de la casa i d’estat tèrmic, l’aïllament associat a mantenir la temperatura de la casa, l’ aigua potable …entre altres.

Totes aquestes idees ho vam plasmar amb un Vision Board que ens va fer organitzar-ho i visualitzar-ho per tal de començar a realitzar les maquetes.

A partir d’aquí la Teresa Carrera, arquitecta i assessora @coaclleida ens va venir a fer un taller on l’alumnat construïa una maqueta d’aquesta casa. Per grups cooperatius vam fer uns plànols de les cases, les vam construir amb material reciclat i finalment hi vam introduir el mobiliari. L’experiència va ser molt motivadora per a l’alumnat.

Feu clic damunt la imatge següent per a veure les fotos d’aquesta activitat!

A partir d’ara seguirem treballant alguns aspectes de la civilització Romana com els espais d’oci que tenien relacionats amb l’arquitectura i tots aquells beneficis que aportava a les persones d’aquella societat i que avui en dia s’han traduït amb d’altres.