CONSTRUÏM ESPAIS D’APRENENTATGE I SALUT – Cicle Mitjà

Aquest curs, l’alumnat de Cicle Mitjà estem treballant conjuntament amb @coaclleida i @aliancesmagnet, l’ARQUITECTURA i la SALUT, centrant-nos en l’espai públic, concretament els parcs i places.

Aquest projecte neix després d’estar confinats a casa durant molts mesos per la pandèmia del covid19 I parteix de les emocions i sentiments dels nostres alumnes després del confinament.

Tot el Projecte girarà al voltant de l’observació, el raonament, la experimentació, el debat, la investigació, l’actuació i la implicació, plantejant reptes, aconseguint que els aprenentatges siguin significatius, propers i funcionals, intentant arribar a unes propostes concretes aplicables. Presentant i compartint els aprenentatges reals fets: a l’escola, a les famílies, al barri, a la ciutat, altres.

Reflexions inicials …

La primera pregunta que se’ls ha plantejat als alumnes ha estat: “què han fet tant temps tancats a casa?” (com ens hem sentit a casa durant el confinament i què sentim en sortir al carrer en un espai que és de tothom i per a tothom).

També hem parlat de “Com era l’espai on han estat tots aquests mesos?” (habitacions, passadís, lavabos, lluminositat, ventilació, finestres, balcons, terrasses, ….)

Per altra banda també hem deixat que expressin, que verbalitzin, que reflexionin sobre “Com ha estat la seva comunicació amb l’exterior? , Què han trobat a faltar de l’exterior després de tant temps tancats a casa? , Si el poder sortir al carrer va ser molt important per a ells i quins van ser els primers espais on van anar?”

Conceptes treballatsCasa: espai particular, PRIVAT   /   Espai PÚBLIC: compartit, socialització

 

Paral·lelament a tot això hem descobert la importància de socialitzar i per tant de compartir i de cocuidar, i valorar el gaudiment de viure a l’exterior (la necessitat dels espais a l’aire lliure).

Les arquitectes del COAC ens ajuden a descobrir de forma diferent l’entorn proper i aprendre a mirar aquests espais amb ulls d’arquitectes: mirar i veure què tenim als nostres parcs.

Igualment ens plantegem com utilitzar l’arquitectura per a millorar la salut, i com podem aprendre utilitzar millor i compartir amb qui ens envolta un espai públic (com ens ajuda a aprofitar millor els parcs i places del barri). 

Arribats en aquest punt apareix tot el tema de la inclusió i aprofitem dues dates molt assenyalades:

    • 20 de novembre Drets dels Infants (importància dels espais públics per a viure. Dret de gaudir d’aquest espai exterior. Dret també a compartir i a tenir cura d’ell)
    • 3 Desembre: Dia de les Discapacitats: gaudir tothom per igual. Que passaria si anéssim amb cadira de rodes i anéssim al parc que tenim al costat de casa?

Gairebé per acabar amb les reflexions inicials apareix una idea molt interessant que gira al voltant de l’art i la bellesa: treballar l’art a l’espai exterior lligant l’entorn i el parc dels Camps Elisis per veure que als parcs no només s’hi pot sortir a jugar o a passejar sinó que també s’hi pot fer art.

El Land Art és un moviment d’art contemporani que promou la reflexió sobre la importància de cuidar el medi ambient mitjançant intervencions que transformen paisatges en obres d’art.

Nosaltres hem estat esbrinant què era aquest art, hem vist models, hem valorat les seves aportacions… i finalment, amb grups reduïts, hem anat a crear obres efímeres de Land Art.

A l’escola tenim la sort d’estar a tocar d’un parc ciutadà preciós: els Camps Elisis i ara, a la tardor, és un bon moment per passejar-s’hi i jugar amb els seus elements, variats de formes i colors.

Us presentem doncs, les obres d’art que hem creat, i tot el procés de creació!

Un segon pas del nostre Projecte de treball ha estat anar a visitar alguns parcs del nostre barri. Els nens i nenes de cicle mitjà A ja hem anat a veure el Bosc Urbà de Cappont, cicle mitjà B els Jardins de Zoe Rosinach i cicle mitjà C la plaça Blas Infante. El primer que hem fet és fer cada grup classe una sortida a una plaça del barri per observar, amb ulls ben oberts, i amb una bona pauta d’observació que després hem emplenat a la classe. A la sortida hem pres notes a través de fer dibuixos. Hem llistat els elements que hem vist (terrenys, enllumenat, vegetació, jocs, mobiliari, neteja, utilització i inclusivitat, senyalització, accessibilitat, aparcaments….) i hem après a fer-ne la seva descripció tot definint les seves propietats.

Uns dies després, una vegada a les aules, analitzem i reflexionem amb la Tresa del Col·legi d’Arquitectes al voltant d’espais públics d’arreu del món. I ho fem després de l’observació feta presencialment en diferents espais que hem visitat i observat del nostre barri. Ens hem adonat que hi ha diferents tipus d’espais fets amb diferents materials, amb multituds de distribucions i usos, … i adaptats per a tot tipus de persones. Tots aquests espais, al final, són espais d’aprenentatge i salut.

Dins el Projecte “Construïm Parcs d’Aprenentatge i Salut” i després d’observar i reflexionar al voltant de diferents espais públics del món i de visitar i observar amb ulls d’arquitectes tres espais del nostre barri (Bosc Urbà de Cappont, Plaça Blas Infante, Jardins de Zoe Rosinach), els alumnes de Cicle Mitjà juntament amb l’arquitecta del COAC hem dissenyat i construït la nostra maqueta dels Parcs que volem! 

Després de tot el que hem estat treballant, per tal de que es percebi aquest canvi requereix que quedi escrit en algun lloc amb unes propostes de millora i sempre en positiu.

Amb l’ajut de l’arquitecta del COAC comencem a fer el decàleg a partir de totes les reflexions i anàlisi que hem anat treballant durant aquest temps i partint de l’observació dels nostres alumnes. Hem partit d’unes paraules clau: salut, benestar, convivència, inclusió, biodiversitat, proporcionalitat, usos, clima, materials, manteniment. Per cada paraula busquem una frase que ho resumeixi i ensenyem als alumnes a crear un codi QR que enllaçarà cada casella amb un dibuix o un petit vídeo que gravarem amb els nens als parcs del barri.

Compromís a través d’un decàleg per tal de gaudir i curar els parcs del nostre barri. Aquest decàleg volem que sigui compartit amb les famílies dels alumnes (motor de canvi familiar), el barri (la nostra escola es part important del barri i ens estimem el nostre barri, el volem cuidar) a la vegada que el barri volem que ens valori com agents de canvi, de transformació, i la ciutat (propostes de canvi a partir de les nostres sortides).

Arribat aquest punt, decidim fer arribar el nostre Projecte a l’Ajuntament de Lleida per si és del seu interès i així ha estat. Un moment molt emocionant ha estat quan hem rebut resposta del senyor Alcalde convidant-nos a que anem un dia a la Paeria per poder fer la presentació. A continuació podeu veure alguns moments d’aquesta trobada.

El que no podíem imaginar era que acabaríem el projecte presentant el decàleg a l’alcalde i la regidora d’educació i rebent el compromís per part de l’alcalde que aquest decàleg es farà en format placa i es col·locarà a les places del barri per a que ho pugui llegir tota la societat…. i així ha estat. A continuació podeu veure el moment en que es va col·locar la placa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>